Degene die het idee ontwikkelde was Émile Durkheim (1858-1917) een Franse socioloog en daar kwam niets esotherisch aan te pas. Maar statistiek.

De Franse socioloog Émile Durkheim werd in 1858 geboren in Epinal in de Vogezen. Durkheim stond aan de basis van de moderne sociologie. Mede dankzij Durkheim werd dit studiegebied een afzonderlijk vakgebied. Durkheim bezette in 1896 de eerste Franse leerstoel voor sociologie en pedagogiek in Bordeaux. Vanaf 1902 was Émile Durkheim hoogleraar aan de Sorbonne in Parijs.

Collectief bewustzijn
Émile Durkheim ontwikkelde de theorie van het collectief bewustzijn, dat wel door iedereen zelfstandig wordt ervaren, maar zich als een aparte grootheid manifesteert. Het gedrag van de individuen dient te worden verklaard uit de samenleving waarvan zij deel uitmaken. Émile Durkheim beschreef het collectief bewustzijn in "Règles de la méthode sociologique" (1905).

Normen van de omgeving
Volgens Émile Durkheim is de mens gebonden aan de normen van de omgeving, waarin de mens als sociaal wezen gedoemd is te verblijven. De sociale feiten kunnen alleen verklaard worden uit andere sociale feiten. De samenleving is niet de som van de individuen, maar is een realiteit die een eigen leven leidt. Émile Durkheim was een voorstander van de objectieve studie van de sociale werkelijkheid met behulp van statistieken. Hij werd sterk beïnvloed door Auguste Comte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee...dan onze meester-fantast Carl Jung:

"Volgens deze (onbewezen) hypothese van Jung is het collectief onbewuste een soort opslagplaats van latente beelden die de mens als soort heeft geërfd uit zijn verleden, een verleden dat zowel dierlijke als menselijke voorouders omvat. Zo zou angst voor duisternis of voor slangen te verklaren zijn, niet uit persoonlijke ervaringen, maar doordat onze voorouders generaties lang deze angsten hebben gekend."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk aan Uri Keller. Die kan ons collectief bewustzijn zo manipuleren, dat we er nog in gaan geloven.