Het werkt als therapie. We kunnen er op dansen en zo ons gevoel laten gaan. De teksten raken ons zo kunnen we dingen verwerken en emoties los maken. Bepaalde beats met een bepaalde frequentie kunnen ook weer dingen tot stand brengen. Het is ook rustgevend.

Probeer de meditatie van SOHO maar eens. Dat is ook op muziek en zeer effectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat muziek een belangrijk ingredient van ons leven kan zijn hoeven we eigenlijk niet eens naar voren te brengen. Er zijn echter voldoende aanwijzingen dat de invloed van muziek en ritme heel wat verder gaat dan het puur aangename. Het is dan ook niet voor niets dat het gebruik van muziekinstrumenten al zo ver in onze (pre)historie teruggaat. Zo zijn er bewerkte botjes gevonden met een ouderdom van zo'n 40.000 jaar (de tijd waarin ook de muurschilderingen verschenen) die kennelijk werden gebruikt om erop te blazen. Daarmee is de fluit mogelijk het oudste blaasinstrument, maar het geluid voortbrengen met de menselijke mond moet behalve voor puur commutatieve doeleinden eveneens een zeer oude traditie bezitten. Niet alleen in de vorm van zang, maar ook door bijvoorbeeld klikken, fluiten, neuriën en jodelen.

op de onderstaande link staat nog meer info
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit voor een ieder anders is. Voor mezelf is het dat het me rust brengt als ik ermee bezig ben, op andere momenten kan het me juist opzwepen en energie geven. Ik denk dat in muziek gewoon heel veel emotie te herkennen/leggen is en voor mensen is het belangrijk om emoties te uiten en veel kunnen dat via muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mens en muziek elkaar afspiegelen. Ons lichaam heeft zijn eigen ritmes. Hartslag, ademhaling, en nog veel meer die we niet bewust voelen. Onze bewegingen zijn vaak ritmisch (denk aan lopen) en hebben – in samenspel met onze omgeving - een vloeiendheid van vorm en een betekenisvolle dynamiek.
Muziek met zijn ritme, melodie en variaties in intensiteit zoekt de harmonie met ons. Mens en muziek kunnen samen-klinken, samen ‘dansen’. We herkennen ons wezen in die muziek.

Afhankelijk van soort en de kwaliteit: of een deel daarvan. Sommige muziek benadrukt alleen de opgejaagde hartslag van losgelaten emoties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft rust voor je ziel.