Waarom fungeert een regenboogvlag als symbool van de homobeweging?

De 'gayvlag' is een regenboogvlag, waarom is dat deze vlag? En wie heeft dat bepaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Deze regenboogvlag werd in juni 1978 ontworpen door de Amerikaanse kunstenaar Gilbert Baker uit San Francisco als symbool voor de Gay Pride parade van dat jaar.[4] De vlag moest een teken zijn van lesbische en homoseksuele trots en tegelijk voor de divsersiteit van deze levenswijze. Baker zou voor het ontwerp van de regenboogvlag geïnspireerd zijn geweest door de Flag of the Human Race, waarmee in de jaren zestig door sommigen werd gedemonstreerd voor de wereldvrede en die bestond uit vijf banen in de kleuren rood, zwart, bruin, geel en wit.[5]

De acht banen van de oorspronkelijke regenboogvlag van Gilbert Baker hadden de volgende symbolische betekenis:

roze - seks
rood - leven
oranje - geneeskracht
geel - zonlicht
groen - natuur
turkoois - magie
blauw - sereenheid
violet - karakter