Hoe ga je met mensen om die niet alleen kunnen zijn?

Ik heb in een clubje een vrouw leren kennen en die vroeg mij of ik met haar wilde afspreken om een wandeling te doen. Dat heb ik gedaan en meteen belde ze de week erop weer. Ik heb toen nee gezegd, omdat ik in de gaten kreeg dat ze moeilijk alleen kan zijn en ik wel. Ik wil mijn vrijheid behouden. Dat is de reden dat ik de boot af hou bij haar.

Nu ben ik met een groepje gaan wandelen (vind ik vrijblijvender dan een op een) en ben ik door mn enkel gegaan. Ik ben een type die zolang ik zelf nog kan lopen dan loop ik. Ik had even pijn maar even daarna voelde ik dat het best ging nog een stukje lopen. Maar deze vrouw zegt mij dat ik MOET leren dingen uit handen te geven.

Ik sta stomverbaasd. Als ik zeg dat ik het zelf kan redden waarom moet ik dan van haar leren iets uit handen te geven als ik merk dat ik het zelf kan.

Ze wilde ook langs komen, maar ik loop al gewoon weer rond. Ook al is de enkel iets verdikt. Ik heb het vaker gehad en weet nu zo langzamerhand wel wat ernstig is en wat niet en wanneer ik echt niet anders kan dan hulp vragen. Ik begrijp gewoon niet waarom deze vrouw mij op wil leggen dingen uit handen te geven als ik het zelf kan redden. Ik krijg er een vervelende gevoel van en ik vraag me af waarom ik het zo vervelend vind. Het voelt heel dwingend.

Ik ben bang dat ze zich verder op gaat dringen of anders rond gaat zitten vertellen dat ik haar laat vallen. Ik hoorde haar eerder iets in die trant zeggen over een ander. Hoe moet ik hier nu mee omgaan?

Gonna

10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Heb je dit al eens geprobeerd uit te leggen?
Migelijk heeft ze dit niet door
gonna
10 jaar geleden
Die neem ik mee jouw reactie. Ik zal het haar eens gaan vragen waarom zij vind dat ik moet leren dingen uit handen te geven die ik zelf kan. Of zij dan vind dat ik een beter persoon daardoor word en welk belang ik daar bij heb als ik het zelf niet prettig vind dingen uit handen te geven die ik zelf kan.

Ik had dit zetje even nodig.Dankjewel Gonna
Ritsuka
10 jaar geleden
Niet op die manier, dat komt te beschuldigend en confronterend over.
Dan word ze gelijk defensief. Begin eerder op een manier als: ik heb het idee dat (...), zo komt het op mij over, is het zo of zie ik dat verkeerd?
Dat komt iets vriendelijker over, vanuit de ik-vorm. Niet beschuldigen, maar zeggen hoe JIJ je voelt bij bepaalde acties van haar
gonna
10 jaar geleden
Ik vermoed sterk dat zij dan gaat zeggen ja dat zie je verkeerd.
( ik heb haar horen praten tegen andere mensen en dan merk ik dat ze behoorlijk een drijfkracht heeft gelijk te willen halen) Ik denk dus niet dat dat gaat werken. Ik zie wel hoe ze gaat reageren als ik haar die vraag ga stellen. Gonna

Het beste antwoord

Zoals met alles moet je grenzen aangeven. Als je ongemakkelijk voelt doordat ze zaken doet die je niet fijn vindt dan moet je dat aangeven. Ze kan er niet mee eens zijn, maar iedereen heeft zijn grenzen op een andere plaats. Als ze dit niet kan accepteren dan is dit geen echte vriendin.

Gewoon zeggen dat je blij bent zelfstandig te zijn en dit ook graag wil behouden.

Zolang je netjes blijft ben ik van mening dat je veel tegen een persoon kan zeggen. Grenzen aangeven is hierin belangrijk.

Succes,
10 jaar geleden
gonna
10 jaar geleden
Ja dat zinnetje kan ik er wel bij zeggen als ik haar die vraag ga stellen. Dat ik blij ben zo zelfstandig te zijn. En dat is ook zo. Gonna
gonna
10 jaar geleden
Ik sluit de vraag af, omdat ik er nu genoeg mee kan. Dit antwoord en de eerste reactie daar kan ik me in vinden. Ik sluit dus de vraag af met dit als beste antwoord. Dank ook voor de moeite van de andere mensen, die de moeite hebben genomen mijn vraag te beantwoorden. Gonna

Andere antwoorden (2)

Jij hebt recht op je eigen manier van leven, daar heeft een ander niets mee te maken en zij dient dit te respecteren. Ik denk dat je het beste tegen haar kunt zeggen dat hulp op dit moment niet nodig is en dat je wel om hulp vraagt als je het nodig hebt. Dan wijs je haar niet af, maar maak je haar duidelijk dat het nu niet welkom is, maar een andere keer misschien wel. Of jij er een andere keer wel gebruik van maakt, is aan jou, niet aan haar. Tegen opdringerige typjes moet je duidelijk zijn, zodat ze weten dat jij je niet de wet laat voorschrijven door een ander, dan begrijpen ze dat doordrammen geen zin heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Pecies, want voor je het weet wordt je door haar ingekapseld als een vlieg in een spinnenweb.
Plus.
U heeft duidelijk geen zin in deze vrouw.ik zou haar dat dan ook onomwonden duidelijk maken.u vraagt hoe om te gaan met zo`n persoon?niet dus.er zijn genoeg mensen op de wereld die wel de grenzen ,als u die duidelijk aangeeft,respecteren.
beterschap met uw enkel.