Verklaring van erfrecht nodig bij uitkeren begrafenispolis?

Ik vraag mij af als mijn man of ik overlijd er een verklaring van erfrecht nodig is om de uitkering van de polis om zijn of mijn rekening uitgekeerd te krijgen.
Ik heb hier over gelezen,maar het is toch te gek voor woorden als je kunt aantonen dat je erfgename bent?

Dit geldt ook als de langstlevende van ons overlijdt,dan moeten onze kinderen een verklaring van erfrecht hebben om ervoor te zorgen dat zij het bedrag op hun rekening kunnen krijgen.

Zo'n verklaring kost best wel wat en ik vraag mij dan ook af of er geen andere mogelijkheid is om toch de begrafenispolis uitgekeerd te krijgen zonder verklaring van erfrecht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat om vrijgemaakte polissen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is er altíjd een verklaring van erfrecht nodig, ook voor bijvoorbeeld de bankrekeningen. Hoe kan een erfenis geregeld worden als niet officieel notarieel is vastgesteld wie de erfgenamen zijn?
Je kunt wel een testament laten zien, maar wie controleert of de overledene deze niet heeft herroepen of vervangen?
Utrecht
10 jaar geleden
De verklaring van erfrecht is het bewijs dat je de erfgename bent.
Volgens jouw tweede zin: hoe denk jij dan aan te kunnen tonen dat jij de enige erfgename bent? Misschien heeft je echtgenoot wel een (voor jouw onbekend) testament opgesteld.....
Utrecht
10 jaar geleden
Sterker nog: bij een aantal banken (o.a. Rabo) heb je zelfs de verklaring van erfrecht nodig om je eigen en/of bankrekeningen weer te kunnen gebruiken (worden namelijk door de bank geblokkeerd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is vreemd Utrecht want een en/of rekening is altijd bereikbaar voor degene die de rekening had met de overledene.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier om uitvaartpolissen die vrij gemaakt zijn.
Mijn man of ik zal de langstlevende zijn en in principe gaat tegenwoordig alles naar de langstlevende.

Antwoorden (3)

Of het 'nodig' is, bepaalt in feite de uitkerende organisatie. Als die organisatie het als voorwaarde stelt, dan zul je er aan moeten voldoen; het is hun 'product' en toen je de overeenkomst aanging, ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van die organisatie. Bedenk dat de verklaring wel een zekerheid biedt dat het geld niet bij 'de verkeerde' terechtkomt.

Op de site van de Rijksoverheid is er dit over te vinden:

"is een verklaring van erfrecht en wanneer heb ik deze nodig?

Een verklaring van erfrecht is een verklaring waarin staat wie de erfgenamen zijn. Met de verklaring van erfrecht kunnen de erfgenamen aantonen dat zij recht hebben op het banktegoed van de overledenen. De bank vertelt in welke gevallen een verklaring van erfrecht nodig is.

Verklaring van erfrecht niet altijd nodig

Een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig. Bij kleine bedragen eisen sommige banken geen verklaring. Het is verstandig hierover contact op te nemen met de bank.

Sinds januari 2012 verlangen banken geen verklaring van erfrecht meer als:
er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap,
er geen testament is
en er niet meer dan € 100.000 op de rekening staat.

Dat scheelt jaarlijks ruim 50.000 minder aanvragen voor een verklaring van erfrecht, waardoor burgers in totaal ruim 75.000 uur en ruim 23 miljoen euro per jaar besparen. De banken hebben deze soepelere regels doorgevoerd op voorstel van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Verklaring van erfrecht door notaris

Een verklaring van erfrecht wordt door een notaris opgemaakt. Iedereen kan een notaris vragen om een verklaring van erfrecht af te geven, meestal gebeurt dit in onderling overleg tussen de familieleden.

Onderzoek notaris bij verklaring van erfrecht

Voordat de notaris een verklaring van erfrecht afgeeft, doet hij een aantal onderzoeken, onder andere bij de burgerlijke stand en het Centraal Testamentenregister. Op die manier worden alle erfgenamen en de wilsbeschikkingen van de overledene in kaart gebracht. Als er veel erfgenamen zijn of als de erfgenamen moeilijk te vinden zijn, kan het enkele weken of maanden duren voordat de notaris de verklaring van erfrecht kan afgeven."

Dit geldt dus voor banken.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt,dit had ik al gelezen.
Dit kun je oplossen door een en/of rekening te nemen,maar het gaat in mijn geval om de uitkering van een begrafenispolis.
Laat de begrafenispolis innen door de uitvaartondernemer en verrekenen met de nota van de verzorging van de uitvaart. Dat is een vrij gebruikelijke gang van zaken. Het doel van een begrafenispolis is namelijk juist het dekken van de kosten van de uitvaart.

Op die manier heb je in de praktijk helemaal geen verklaring van erfrecht nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is hier niet van toepassing omdat ik polissen in natura heb afgesloten,dus het geld van de andere polissen die ik vrij heb laten maken komen aan de nabestaanden toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je maakt het wel moeilijk, Maria!
Feitelijk is hier dus geen sprake van begrafenispolis, maar van een overlijdensverzekering.
Mogelijk kun je de tussenpersoon bereiken en die vragen hoe het zit met de uitkering en eventueel de polisvoorwaarden laten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga morgen eens bellen of ik een begunstigde kan aanstellen. De uitvaartverzekeringen zijn vrij gemaakt zoals ik al aangaf en deze kunnen helaas niet afgekocht worden.
Het gaat mij dan ook om die verklaring van erfrecht,ik vind het vreemd dat de nabestaanden die moeten overleggen om het geld van de uitvaartverzekering uitbetaald te krijgen op hun eigen rekening.
De polis zou als het goed is moeten zijn opgemaakt met het gegeven dat hij aan iemand moet worden uitbetaald. Daarin kan jou naam genoemd zijn . Ik neem aan dat je getrouwd bent dan zal de polis dus ook aan jou worden uitbetaald jij verzorgt toch ook de begrafenis.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik of mijn man zal dit doen en na de langstlevende mijn kinderen,maar dan nog heb je een verklaring van erfrecht nodig tenzij je het bedrag op de rekening van de overledene laat overmaken,maar dan moet je er wel voor zorgen dat je een en/of rekening hebt. Als je dit niet laat doen dan heb je die verklaring nodig en dit vind ik vreemd want het is duidelijk wie de erfgenamen zijn.