Hoelang bestaan raadsels al?

Blijkbaar bestaan ze al milennia, maar hoelang bestaan ze werkelijk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

vanaf het bestaan van de mens

Toegevoegd na 1 minuut:
het onstaan van de mens is al een raadsel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als men de bijbel mag geloven..

1050 BC is het eerste raadsel dat gedocumenteerd lijkt te zijn:

[quote=http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_oldest_riddle]

Well, it WAS written down more that 3000 years ago! We can find it in the Bible, in the Book of Judges, in chapter 14. Starting at verse 12 we read,

"And Samson said unto them, I will now put forth a riddle unto you.... Out of the eater came forth meat, and out of the strong came forth sweetness."

"And they could not expound the riddle.... and they said unto Samson's wife (Delilah), Entice thy husband, that he may declare unto us the riddle, lest we burn thee and thy father's house."

"And she wept before him the seven days.... and it came to pass.... that he told her.... and she told the riddle to the children of her people."

Ohhh, that witch, but then again her own people were going the burn her house down!

"And the men of the city said unto him.... What is sweeter than honey? and what is stronger than a lion?"

"And he said unto them, If ye had not plowed with my heifer, ye had not found out my riddle."

And that, I do believe, is the oldest riddle. Clocking in at 1050 BC.

As a final side point, what IS sweeter than honey? Well, in the nature world, quite frankly, NOTHING is sweeter than honey, even to this day. Amen.
[/quote]

Persoonlijk denk ik dat er raadsels zijn geweest sinds het moment dat de mens kon communiceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk vanaf het moment dat de mens een ontwikkeld bewustzijn kreeg, en zich de dingen ging afvragen op zijn manier...

En dan is de tegenvraag waar trek je de grens van een raadsel?

Een mopje
Het is geel en hangt in de boom rara wat is dat?

Valt zo op te zoeken
Wat is de makkelijkste weg van A naar B?

Wetenschappers breken er nog steeds hun hersenen over
Hoe zijn ze in staat geweest om piramides te bouwen?

Wetenschappelijk onverklaarbaar
Hoe is het mogelijk dat die persoon een stoel kan laten zweven... (buiten goocheltrucs om)

Het begrip ''raadel'' zal per millennia anders zijn.
Tegenwoordig is vuur maken iets dat iedereen weet.
Maar hoe gingen ze ermee om toen ze dat nog niet wisten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan al raadsels in het spijkerschrift, uit Mesoptamië. Deze komt uit de zestiende eeuw voor Christus, uit de stad Ur:

Een huis: je gaat er blind naar binnen en komt er ziend weer uit.

Antwoord:

Een school.

(RJ)

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog eentje:

Wie wordt er zwanger zonder verwekking?
Wie wordt er dik zonder te eten?

Antwoord: een regenwolk