wat is nou de netto wajong bedrag voor een 23 plusser?

Het valt mij op dat mijn vriendin die 1 dag jonger dan mij is veel meer geld krijg dan ik zonder dat zijn werkt of soort vergoedingen of zo extra krijgt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er bestaat geen standaard netto bedrag voor een Wajong uitkering, dat verschilt per persoon en per situatie. Lees alles over de Wajong uitkering in de link.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wa...

De hoogte van de Wajong-uitkering is afhankelijk van heel wat factoren. Afhankelijk van je arbeidsongeschiktheidspercentage krijg je een uitkering van een bepaald percentage van de maatman. Zo hoort bij een volledige arbeidsongeschiktheid (in percentages is dat 80-100%) een uitkeringspercentage van 75% van die maatman. Ben je minder arbeidsongeschikt, dan krijg je een lager percentage. De grondslag verschilt ook per persoon en zelfs per situatie: meestal is dat voor Wajongers het minimum(jeugd)loon, maar dat hoeft niet. Iemand die werkt of die heeft gewerkt of die een bepaalde opleiding heeft afgerond, kan een hogere maatman hebben. De maatman is het gemiddelde salaris dat je zou kunnen verdienen als je niet gehandicapt zou zijn geweest. Omdat de meeste mensen in de Wajong nog geen arbeidsverleden hebben, wordt vaak het minimumloon gehanteerd. Maar als iemand in het verleden heeft gewerkt of is afgestudeerd aan het hoger onderwijs, kan de arbeidsdeskundige soms een hogere maatman vaststellen. Daarnaast zijn er ook nog andere omstandigheden waardoor je uitkering hoger kan uitvallen: zo is er de toeslag, die kun je krijgen als aanvulling als je Wajong-uitkering lager is dan het voor jou geldende sociaal minimum. Het sociaal minimum verschilt per situatie, zo ligt het sociaal minimum voor een gezin met kinderen hoger dan voor een alleenstaande. Als je dus kinderen hebt of een partner en je partner heeft geen inkomsten, dan kan het zijn dat je bovenop je Wajong nog een toeslag ontvangt. Ook als je nog geen 23 bent en je uitkering dus nog op het jeugdloon is gebaseerd, kun je in bepaalde situaties ook als alleenstaande toeslag krijgen. Tenslotte is er nog de mogelijkheid voor een hogere uitkering bij hulpbehoevendheid. Waar bij een volledige arbeidsongeschiktheid het uitkeringspercentage normaal gesproken 75% bedraagt, kan iemand die hulpbehoevend is, dus die dagelijks hulp nodig heeft bij allerlei dagelijkse handelingen zoals wassen, aankleden en toiletgang, of iemand die niet alleen kan zijn en continu toezicht nodig heeft, een verhoging van de uitkering krijgen van 85% tot zelfs 100%. Kortom: het verschilt per situatie. De meest voorkomende situatie is waarschijnlijk die waarin iemand van 23 jaar of ouder volledig is afgekeurd en een uitkering ontvangt van 75% van het minimumloon. Netto zou dat bedrag uitkomen op ongeveer 930 euro. Maar er kunnen dus grote individuele verschillen zijn. Toegevoegd na 3 uur: EN: in de 'nieuwe Wajong' krijgen studenten 25% van de maatman ipv 75!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100