Hoe komt het dat in 30 km. zones niemand zich aan de snelheid houdt !

Als ik met mijn scootmobiel rijdt krijg ik een halve hartkwaal als ik zie met wat voor snelheden ik gepasseerd wordt (ik heb 55 jaar een automobiel bestuurd)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

De "opzij, opzij, opzij" mentaliteit in het prachtige lied van Herman van Veen is één van de redenen. De tweede reden is dat we dertig percipiëren als heel traag in een bijna geruisloos interieur van een moderne wagen. En we daarom niet beseffen dat een impakt aan dertig al lichamelijke schade toebrengt aan een voetganger, fietser of scootmobieler. De derde reden is gewoon puur schaamtleloos asociaal rijgedrag. Kijk eens naar de uitzending van de Verkeerspolitie "Weggegbruikers " en de smoesjes die men gebruikt om zich eruit te praten bij zelfs zware verkeersovertredingen. De combinatie van een informatief pedagogisch beleid gekoppeld aan sterk repressieve maatregelen leveren het beste resultaat op. Dus bewustzijn verhogen dat dertig in bepaalde wijken (scholen ea) levensbelangrijk is en anderzijds rijbewijs met punten. In Frankrijk is de mentaliteitswijziging echt zichtbaar. Duitsland was van nature al gediscplineerd. In Nederland zit het verkeer toch meestal vast aan vijf per uur...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Het is niet alleen in de 30km.zones waar de snelheden overtreden worden.

De meeste snelheids beperkingen,worden denk ik gezien als een soort aanslag op vermeende vrijheid van de weggebruiker,en wij houden niet van beperkingen.Want we menen het vaak beter te weten."Het is toch rustig dus kan ik wel sneller.Vroeger mocht je daar 50km/u waarom nu dan niet?"
We hebben altijd haast,en een ander schiet niet op,dus gas en er langs.Of gewoon ongemotiveerd :"moet je die ouwe l... zien met z'n karretje,we zullen eens laten zien wat opschieten is".En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.
Maar is het niet altijd al zo geweest?Er is altijd al een soort "macho"en ik ben beter/sneller gedrag geweest.
Toen we jong waren,deden we ditzelfde al op ons fietsje,en de eerste brommer kon ook niet snel genoeg,jij was de "bink".En dat moest iedereen zien!

Dat het nu allemaal agressiever gaat zal ik niet ontkennen,en ik praat al dat negatieve gedag zeker niet goed!Er zal zeker een groep mensen zijn,die zich respectvol gedraagt en zich aan de regels houdt.Maar er zullen er altijd zijn die overal sch...t aan hebben.
En met het verstrijken der jaren gaat dit steeds meer opvallen.Ook zij zullen eens ouder worden(neem ik aan)en kijken er dan met dezelfde blik op terug.

De reden heb ik een beetje omschreven denk ik,de oplossing weten we allemaal wel,maar die valt niet te verwezenlijken.

Misschien een schrale troost.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat mensen 30 een moeilijke snelheid vinden... het is net niet stapvoets, maar ook net niet snel genoeg om het gevoel te hebben dat je vooruitkomt. Nu rijdt ik zelf weinig in 30 km zones, maar vind het ook zo'n tussen snelheid... Wel ben ik ervan overtuigd dat het langzaam genoeg is om alles in zo'n wijk te overzien en op tijd te kunnen remmen. Alle heuvels, straten van rechts met voorrang en rotondes die er gemaakt worden zijn helaas niet genoeg om mensen rustiger te laten rijden. Sowieso vind ik dat mensen steeds gehaaster lijken te rijden tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de hoop de verkeersveiligheid te vergroten, worden steeds meer 30 km-zones ingesteld. Door het langzame rijden wordt de remweg van auto''s aanzienlijk verkort. Zeker rondom scholen schieten ze als paddestoelen uit de grond.
Wat men echter vergeet, is de wijk als 30 km-zone in te richten. Als ik mij niet vergis, is het simpelweg ophangen van een 30-bord onvoldoende.... aldus een uitspraak van de rechter. Een 30 km-zone moet ook snelheidsbeperkende maatregelen hebben, zoals drempels of andere obstakels.

Waar wegbeheerders wél een bord ophangen, maar de rest achterwege laten wordt een vorm van schijnveiligheid gecreeerd. Ouders laten hun kind weer naar school fietsen, omdat het weer veilig is in de wijk, terwijl de auto's aan alle kanten voorbij razen.

Waarom mensen zich er niet aan houden? Ik denk een mentaliteitskwestie. Iedereen heeft haast...

Maar auto's worden ook steeds comfortabeler. Je merkt het bijna niet als je tien kilometer sneller rijdt. Geluidsdicht, stillere motoren.

En het is een onhandige snelheid. Als je de auto in de tweede versnelling zet, rijdt je al snel 30, zonder extra gas te geven. Het is niet veel meer dan stapvoets.