Waarom is niet Istanbul, maar Ankara de hoofdstad van Turkije?

Istanbul is een véél belangrijkere en grotere stad.
Het ligt tussen 2 continenten.
Het is dé culturele en financiële hart van Turkije.
Istanbul heeft een grótere geschiedenis dan Ankara.
Óók in Turkije wordt Istanbul als dé stad gezien.

Istanbul is een échte wereldstad, die te vergelijken is met Londen, Parijs etc. Ankara niet.
Het zou Turkije sieren om zo'n mooie stad(subjectief) als hoofdstad te hebben.
Stel je eens voor dat de Engelse hoofdstad Manchester is..

Dus waarom is Istanbul niet de hoofdstad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
28.9K
Amadea
10 jaar geleden
Daarin heeft Turkije een soort overeenkomst met Nederland. Want waarom is Amsterdam de hoofdstad, en niet Den Haag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist Amadea
En de V.S., Washington zit qua grootte nog niet eens in de top 20.
Australie: Canberra is meer dan 10 keer zo klein als Sydney en Melbourne.
Nou nog benieuwd naar het 'waarom' :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als hoofdstad wordt normaliter aangemerkt: de stad waar de regering zetelt. Dat is bij ons Den Haag en niet Amsterdam.

Antwoorden (2)

Ankara is als hoofdstad van Turkije gekozen omdat de stad een meer centrale ligging heeft binnen het land. Ankara is het economische en bestuurlijk middelpunt van Turkije. Ankara is bovendien de voorloper van alle Turkse steden als het gaat om moderne architectuur. Ankara is niet alleen hoofdstad van het land, maar ook van de provincie Ankara.
Istanbul is de grootste stad van Turkije, en tevens het culturele en economische centrum van het land.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen Ankara in 1923 de hoofdstad werd was het slecht een veredeld dorp met slecht enkele tienduizenden inwoners.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal goed
Dat was een praktische keuze, nadat Istanboel (Constantinopel) de eerdere hoofdstad van het Ottomaanse rijk bezet was door de de geallieerden van de Eerste Wereldoorlog, besloten Atatürk van het nieuwe Turkije dat deze toen kleine gemeente van ~30.000 inwoners de hoofdstad werd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ankara
Vanaf 1920 was Ankara het hoofdkwartier van Atatürk en is sinds de oprichting van de Republiek in 1923 de hoofdstad van Turkije, waardoor zij Istanboel (ooit de Byzantijnse hoofdstad Constantinopel) na de val van het Ottomaanse rijk heeft vervangen. De stad is een belangrijk commercieel en industrieël centrum, gelegen op het kruispunt van de weg- en spoorwegnetwerken van Turkije.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Istanboel#Turkse_tijd
De uiteindelijke val van het Ottomaanse Rijk was een dramatische affaire. Het Rijk behoorde tot de verliezers van de Eerste Wereldoorlog en verloor al zijn "buitengewesten", waaronder Syrië, Palestina en Irak. Bovendien was het land terechtgekomen in een oorlog met de Grieken. Toen deze laatsten in 1922 verslagen werden, kreeg de Griekse minderheid in Turkije het zwaar te verduren. In 1923, toen het moderne Turkije werd gesticht, werd de hoofdstad verplaatst naar Ankara. In 1923 en 1924 kwam het tot een grootscheepse bevolkingsuitwisseling tussen Turkije en Griekenland waarbij de meeste Grieken (en onder anderen ook Armeniërs) gedwongen Istanboel verlieten. Constantinopel begon toen zijn kosmopolitische, multiculturele karakter te verliezen. In 1930 werd de naam officieel gewijzigd in Istanboel.

Aangezien het verder mooi in het midden ligt was er weinig reden om weer terug te gaan naar Istanboel.
===
Nog een redenatie zou zijn geweest dat men wilde breken met de Ottomaanse cultuur en juist af wilde van het internationale karakter wat Istanboel zou hebben.
https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul#Ottoman_Empire_and_Turkish_Republic_eras
Toegevoegd op 06 januari 2020 17:34: tekst