Heb ik recht op ontslagvergoeding in dit geval?

Ik ga de WIA in.Mijn werkgever wil dat ik een onderlinge beëindiging van het arbeidscontract teken , in plaats dat zij mijn ontslag aanvragen bij het UWV.
Heb ik nu recht op een ontslagvergoeding?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik werk er ruim 12 jaar zonder conflicten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Als jij 2 jaar in de ziektewet zit, krijgt jouw werkgever toestemming de werkovereenkomst te beëindigen, je kan wel aanvragen eerder de WIA uitkering in te gaan, maar dat moet wel binnen een bepaalde periode, als jij tekent voor ontslag, loop je de kans geen WIA te ontvangen, maar de bijstand in te rollen, niet tekenen dus, voordat je zwart op wit hebt, wanneer je WIA uitkering start.
Het tekenen zou dus een voordeel voor je werkgever kunnen zijn, wat jou schade toebrengt. Zoek dus eerst goed uit wat de gevolgen zijn voordat je tekent. Of je recht hebt op een ontslagvergoeding, ik vindt van wel en een fikse ook, maar of je werkgever dat ook vindt... ik denk van niet. Dit kan een langdurig gevecht worden, dus nogmaals, teken niet, voor je de gevolgen kan overzien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat alleen de WIA in als je 2 jaar arbeidsongeschikt bent geweest én niet in staat bent om 65% of meer te verdienen in een baan. Deze uitkering moet je zelf aanvragen bij het UWV.

Na 2 jaar bestaat er voor de werkgever in principe de mogelijkheid het dienstverband op te zeggen om persoonlijke redenen (langdurige arbeidsongeschiktheid zonder uitzicht op herstel).
Tenzij je onder een CAO valt waarin is geregeld dat ontslag bij ziekte (ook langdurig) niet is toegestaan.

Hij moet hiervoor dan een ontslagvergunning vragen bij het UWV.
Maar dan moet hij gedurende je ziekteperiode wel aan een heleboel voorwaarden voldaan hebben zoals het aanbieden van alternatief werk, re-integratie planning via de arbodienst of bedrijfsarts en persoonlijke begeleiding.

Daarbij telt ook mee of de arbeidsongeschiktheid een gevolg is van werkzaamheden die je voor de werkgever hebt verricht of dat het een gevolg is van ziekte of ongeval waar de werkgever geen schuld aan heeft.

Voldoet de werkgever en is de arbeidsongeschiktheid niet het gevolg van de werkzaamheden in dienstverband verricht dan zal het UWV in dat geval een positief advies geven en daarmee vergunning voor het ontslag.
De werkgever is dan niets te verwijten en je hebt dan ook geen recht op een ontslagvergoeding.

De werkgever kan je ook vragen om het dienstverband met wederzijds goedvinden te beëindigen. Dan hoeft hij geen ontslagvergunning bij het UWV te vragen.
Ook dan heb je geen recht op een ontslagvergoeding.
Én ben je voor het UVW in principe verwijtbaar werkloos omdat je met je ontslag hebt ingestemd.
Je verspeelt hier dus een hoop opgebouwde rechten mee.
Pas dus hiermee op!

Als je je verzet tegen het ontslag dan kan de werkgever naar de Kantonrechter om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Ook deze zal toetsen of de werkgever zich aan alle wettelijke bepalingen heeft gehouden en of de ziekte of gebrek aan de werkgever te wijten is.
Als dan blijkt dat de werkgever niet verwijtbaat het ontslag vraagt dan zal de Kantonrechter de arbeidsovereenkomst vernietigen, zonder toekenning van een ontslagvergoeding.

Is de werkgever deels of geheel verwijtbaar dan volgt ook ontslag maar dan wordt ook een eis van de werknemer voor een ontslagvergoeding in de regel toegewezen.
De regels voor ontslagvergoedingen zijn inmiddels flink veranderd en ook de bedragen zijn flink omlaag gegaan.
De omstandigheden voor de toekenning kunnen echter uitzonderingen toelaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik heb een tijdelijke WGA gekregen.Aan de hele procedure van het UWV is voldaan.Mijn werkgever heeft daartegen beroep aangetekend en wil een IVA voor me.
Ik vermoed dat een onderlinge beëindiging van het contract in het voordeel van de werkgever is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennelijk heeft het UVW dan de ontslag vergunning geweigerd en is er van overtuigd dat er in de nabije toekomst nog kans op herstel is.
Zoveel temeer redenen om niet met een ontslag akkoord te gaan. Bij een IVA toekenning wordt ervan uit gegaan dat de capaciteiten van de zieke werknemer minder dan 20% is en er geen kans op herstel meer is. Als je instemt met beëindiging met wederzijds goedvinden dan is dat in het voordeel van je werkgever. Hij is dan helemaal van je af en heeft geen verplichtingen meer jegens jou. Je kunt hem dan achteraf alleen nog aansprakelijk stellen als de arbeidsongeschiktheid aan hem te wijten valt.
Maar dan beland je in een langdurige (dure) gerechtelijke procedure die ik je niet aanraad.
Ten eerste : een ontslagvergoeding is niet wettelijk verplicht!, laat altijd je ontslag doen via het UWV, onderteken niks en als je het doet lees heel goed, zodra JIJ akkoord gaat met je ontslag heb je kans dat je geen uitkering krijgt, heb je je 2 jaar ziektewet gehad, zo nee dan kom je ook niet in de WIA