EMDR helpt niet volgense de psycholoog zal dit dan een effect hebben in mijn zaak tegen de tegenpartij?

EMDR helpt dus niet, zal de tegenpartij mij dan minder smartengeld geven of iets is hier ook enig bewijs van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht dat een ander behandeling wel werkt?
Als het om een "zaak" gaat kan ik mij alleen voorstellen dat 'geen behandeling mogelijk' effect zal hebben en niet of EEN behandeling geen effect heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk eigenlijk dat je iets meer moet vertellen over je situatie voordat deze vraag een goed antwoord kan krijgen. Wat voor zaak loopt er precies? Tot nu toe weten we alleen dat er sprake is van een tegenpartij en van (een vordering voor?) smartengeld. Smartengeld is sowieso een zeer moeilijke kwestie in het civiel recht, omdat de schade moeilijk aantoonbaar is. Materiële schade is veel gemakkelijker, en eventuele inkomstenderving is ook nog wel uit te rekenen. Maar bij smartengeld moet een bepaalde mate van lijden worden gekoppeld aan een vergoeding, wat bijna onmogelijk is en zo'n vordering slaagt dan ook vaak niet of er komt een veel lager bedrag uit dan de eisende partij had verwacht. Heb je een letselschadeadvocaat? Is de aansprakelijkheid duidelijk? Is al duidelijk of het om blijvende schade of letsel gaat, wat je hebt opgelopen?

Antwoorden (1)

Op google.

Wat ik ervan begrijp is, dat het een therapie is om mensen tot verwerking te laten komen van bepaalde nare ervaringen. Laten we zeggen PTSS-en.

Als de methode aanslaat zal dat voor u gunstiger uitpakken in die zin dat u er rustiger onder blijft en er beter mee om kan gaan voor zover het uw inwendige ik betreft en dat u in staat zal zijn op een plotselinge 'ontmoeting' van een stress veroorzakende toestand of persoon (ook verbaal) beter anticipeert of u ervan distantiëert.

U zegt dat uw psych. heeft gezegd dat het niet helpt. Dat lijkt een conclusie dat na een of meerdere behandelingen, waarbij vooruitgang inmiddels duidelijk waarneembaar had moeten zijn er toch geen gunstig resultaat is. Of de psych. maakte de opmerking omdat hij in dat proces geen heil ziet en het u afraadt.In het laatste geval is een second opinion te overwegen.

Is dat ook niet aan de orde dan is de rechtsorde daar om ingeval van schuld van derden, oorzaak en gevolg tegen elkaar af te wegen. Is er sprake van schuld, dan zal de rechter een vonnis uitspreken en de schuldenaar de verplichting opleggen, u in welke vorm dan ook , geheel of ten dele schadeloos te stellen. Afhankelijk van uw beleving zal blijken of u het daarmee eens zal zijn of niet. Ik denk niet, dat het niet ondergaan van de EMDR therapie, van invloed is op de juiste strafmaat. Wel kan uw verdediging van de eis tot schadevergoeding minder doeltreffend worden verwoord en als u geen of geen goede advocaat heeft kan dat gevolg hebben dat de schuldvraag minder prangend is en de uitspraak navenant. De rechter zou dan wel eens een gunstiger vonnis ten opzichte van de tegenpartij kunnen uitspreken.
Ik denk niet dat er bewijs is dat iemand met EMDR therapie -op grond daarvan- een gunstiger vonnis kreeg toegewezen, dan iemand zonder deze therapie

Ik wens u in elk geval sterkte en beterschap.