Waarom spreekt men over een 'sigaretje' roken?

Is dat 'tje' een manier om de sigaret op te leuken en het kwalijke te bagatteliseren of is dit vergezocht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je s,morgens zegt , ik ga vandaag 25 sigaretten roken
dan klink dan ernstig, daarom kan je beter zeggen,ik ga
even een sigaretje roken,een uur later weer e.z.v
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahahaha

Andere antwoorden (11)

ja de verkleinwoordjes doen het hem en lijken dan heel onschuldig, maar elk sigaretje is slecht voor je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf zeg ik het soms omdat het prettiger is om uit te spreken.
Probeer het allebei maar eens hardop uit te spreken. Dan snap je het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk bedoelen we hetzelfde. Zo zeg je dat.
Sjekkie. 'Een sjek' klinkt nergens naar.
+
Een sigaret is klein, een (Cubaanse) sigaar is groot!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zegt:Ik ga even een peuk oposteken,klinkt dat al gelijk minder onschuldig dan sigaretje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het onschuldiger en gezelliger klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meest zegt men dit als je even snel een paar haaltjes wilt nemen...als je ergens heen moet b.v...voor het afwassen..ik zeg het zelf altijd:
zo...nog even een sigaretje roken...nu heb ik kleine sigaretjes,heel dunnetjes,dus om dan van een sigaret te spreken is erg overdreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat die kleiner wort door te roken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee. Het werd al gezegd lang voordat de sigaret als gevaarlijk en ongewenst werd gezien. Het is niet anders dan het kopJE thee of koffie of een hapJE eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Rieneke1
14 jaar geleden
precies, +
Om even tussen uit te gaan. Even ontspannen. rexen bij komen. Voor mensen die roken he,
ff sigarretje roken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, om er een gezellige slinger aan te geven het is het zelfde als "even een drankje doen" en beschonken uit de kroeg te komen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tje bagatelliseert elke wandaad. Zoals b.v.: Het soldaatje pakte zijn geweertje en schoot zomaar pardoes een soldaatje van het andere legertje dood.