Waarom spreekt men over een 'sigaretje' roken?

Is dat 'tje' een manier om de sigaret op te leuken en het kwalijke te bagatteliseren of is dit vergezocht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je s,morgens zegt , ik ga vandaag 25 sigaretten roken dan klink dan ernstig, daarom kan je beter zeggen,ik ga even een sigaretje roken,een uur later weer e.z.v

ja de verkleinwoordjes doen het hem en lijken dan heel onschuldig, maar elk sigaretje is slecht voor je

Zelf zeg ik het soms omdat het prettiger is om uit te spreken. Probeer het allebei maar eens hardop uit te spreken. Dan snap je het wel.

Een sigaret is klein, een (Cubaanse) sigaar is groot!

Als je zegt:Ik ga even een peuk oposteken,klinkt dat al gelijk minder onschuldig dan sigaretje.

Ik vind het onschuldiger en gezelliger klinken.

meest zegt men dit als je even snel een paar haaltjes wilt nemen...als je ergens heen moet b.v...voor het afwassen..ik zeg het zelf altijd: zo...nog even een sigaretje roken...nu heb ik kleine sigaretjes,heel dunnetjes,dus om dan van een sigaret te spreken is erg overdreven...

omdat die kleiner wort door te roken

Welnee. Het werd al gezegd lang voordat de sigaret als gevaarlijk en ongewenst werd gezien. Het is niet anders dan het kopJE thee of koffie of een hapJE eten.

Om even tussen uit te gaan. Even ontspannen. rexen bij komen. Voor mensen die roken he, ff sigarretje roken...

tja, om er een gezellige slinger aan te geven het is het zelfde als "even een drankje doen" en beschonken uit de kroeg te komen ;)

Tje bagatelliseert elke wandaad. Zoals b.v.: Het soldaatje pakte zijn geweertje en schoot zomaar pardoes een soldaatje van het andere legertje dood.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100