Kun je patent aanvragen bij het gebruik van, of een combinatie van verschillende kleuren in een logo?

Dus stel dat je logo juist door een bepaalde kleurencombinatie uniek is...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

ja dat kan er is ooit een rechtzaak geweest omtrend de kleur van ptt telecom.

hier staat een stuk van de uitspraak van de rechter

De rechtbank sprak tevens uit dat zijn conclusie niet betekent dat concurrenten van PTT Telecom in hun reclame-uitingen de kleur groen niet meer mogen gebruiken. Verboden zijn alleen de kleur met kenmerk PMS 369 die PTT Telecom als merk heeft gedeponeerd en de kleuren die daar in het kleurenspectrum vlakbij zitten.
Door een nauw verwante kleur groen te gebruiken heeft Lacis inbreuk gemaakt op het merkenrecht van PTT Telecom en daarom heeft het bedrijf ongeoorloofd gehandeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
een ander geval

Deze onderbouwing wekt de indruk dat Ikea zich beroept op kleurmerken. Dergelijke merken heeft zij evenwel niet. Hoewel geen van partijen dat in deze procedure naar voren heeft gebracht, is het de rechtbank ambtshalve bekend dat Ikea onder nr. 3 160 363 op 9 mei 2003 een aanvraag bij het OHIM heeft ingediend voor een Gemeenschaps-kleurmerk, bestaande uit de combinatie geel/blauw. Nadat de examiner van het OHIM het merk wegens gebrek aan onderscheidend vermogen had geweigerd, heeft Ikea op 7 september 2004 tegen die beslissing beroep aangetekend bij de Kamer van Beroep van het OHIM. Die Kamer heeft dat beroep bij beslissing van 1 juli 2005 ongegrond verklaard.’
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

NEE...

Een logo compleet kun je vastleggen als het uniek is en dan heb je bescherming van de ene logo en kun je dat logo verdedigen tegen namaken en oneigenlijk gebruik... Maar een combinatie van kleuren zal je niet gaan lukken, daarvoor is het te weinig uniek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noemen we geen 'patent'. Je kunt de kleurcombinatie trouwens niet claimen, wel het logo zelf. Dat is onderdeel van een 'merk'.

Inschrijven is dus de eerste stap naar bescherming. Elk land heeft zijn eigen register en stelt zijn eigen voorwaarden. Een merk registreer je in een klasse. Alle producten en diensten zijn in klasses verdeeld. Werelwijd een merknaam beschermen betekent dus ook heel veel aparte aanvragen.
Gelukkig worden steeds meer registers gebundeld. Voor de BeNeLux is er een gezamelijk register. Voor het goed kunnen deponeren van een merknaam of logo, is het van belang de goede klasses te kiezen. Ook moet u afwegen of het merk of logo alleen voor Nederland moet worden gedeponeerd.
Een logo registreren volgt ongeveer dezelfde weg als een merknaam registreren.
14 jaar geleden
ook voor deze vraag kan je bij
www.syntens.nl
terecht.