Wat zullen de gevolgen zijn van deze toch wel strenge winter voor de natuur?

Ik vraag me dat gewoon af. Is het nu gunstig of juist ongunstig voor de natuur? Zouden we nu minder last hebben van insekten bv , of is het juist een nadeel omdat dieren het (ook) niet meer gewend zijn die kou, en er dus meer sterfte is?

14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat insekten betreft kun je hier antwoord vinden: http://www.goeievraag.nl/vraag/strengere-vorst-jaar-minder-muggen.5090
AWM
14 jaar geleden
Zei het lieveheersbeestje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zelfreflecterend lieveheersbeestjes zelfs, dat officieel al in bed ligt. ;)

Het beste antwoord

Deze winter is wel redelijk koud maar niet echt streng. we zitten op een koude getal van ongeveer - 70 ( alle gemiddelde temperaturen beneden 0 opgeteld tot nu toe deze winter.En we hebben ooit in 1963 een koude getal van -350 gehad.Toen is de natuur ook niet tenonder gegaan.Hooguit gaan er meer vogels dood, maar die kunnen als ze slim zijn ergens anders heen vliegen.OOk zullen de bomen wat later in blad komen.Maar een snelle temparatuurstijging in het voor jaar zal de natuur weer snel op tijd laten lopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meer of minder insecten wellicht... Maar als de winter lente wordt is er niets aan de hand, de natuur kan tegen een stootje en leeft... Alles wat leeft moet zich aanpassen, survival of the fittest... En de mossen doen het goed in de natuur, zij koloniseren bijna elke boom in de laatste jaren...

De gevolgen zijn dat alle dieren in de natuur zich moeten aanpassen, doen ze dat goed dan is er niets aan de hand, doen ze dat niet goed, dan is er even een weinig van die dieren, maar het jaar erop zullen ze er wel weer bijkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is onder de vogels zeker meer sterfte nu.
normaal zitten we in het vogelasiel duimen te draaien deze tijd van het jaar, maar het is nu topdrukte.
op zich kan dat geen kwaad, individuen halen het niet, maar de soort blijft bestaan.
ben alleen bang dat deze kou de nekslag is voor de wankele populatie ijsvogeltjes.
Rieneke1
14 jaar geleden
De natuur kan wel "een stootje" hebben hoor, die raakt niet zo van slag, als wij mensen, door een koude winter.
Zoals altijd in de natuur, zullen de sterke het goed redden.