Tot hoe laat kun je 's avonds nog terug bellen naar klanten?

Sinds kort heb ik op mijn website mijn telefoonnummer verwijderd en daarvoor in de plaats kunnen mensen een bel-mij-terug-verzoek indienen. Hierbij kan men aangeven of men dat wil in de ochtend, de middag of de avond. Tot hoe laat kun je mensen 's avonds nog terug bellen? Wat is daarin algemeen acceptabel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet later dan half 9. Je kunt wel zeggen dat je er geen tijden bij kunt zetten maar als jij 's ochtends om 8 uur belt zullen veel mensen dat ook niet op prijs stellen. Verder kun je geen garanties geven maar heb je werkelijk een uur lang iemand op je stoel of kun je aan het begin of eind van dat uur even bellen? Ik zou blokken van 2,5/3 uur geven en als je daar tussen niet kunt bellen dan is er iets mis in je praktijk. Van 9-12 uur Van 13-16 uur Van 19-20:30.

Zeker niet na 2200u en dat geldt voor gewone telefoontjes. Commerciële telefoontjes echt niet later dan 2100u. Waarom stel je dezelfde vraag niet bij het bel me terug verzoek, oftewel knip de avond in tweeën en maak ervan 18-20u en 20-22u. Verder vind ik het nogal vreemd dat je niet direct terugbelt, immers de klant heeft een vraag en de tijd op het moment dat hij belt en niet later!

Voor zakelijke doeleinden zou ik een tijdstip tot 20.00 uur hanteren. 20.00 uur is over het algemeen de meest veilige keuze, omdat dan - hoe basaal het ook klinkt - de mensen daarna vaak niet gestoord willen worden omdat dan de meest interessante TV-programma's beginnen (denk aan het Journaal, GTST - veel mensen willen dan niet worden gestoord). Om onduidelijkheden te voorkomen, zou je ook kunnen overwegen om aan te geven tussen welke tijden iemand kan worden teruggebeld. Bijvoorbeeld 's ochtends tussen 8.00 en 12.00 (aangezien de ochtend om 06.00 begint, zou je in theorie namelijk al eerder kunnen bellen), 's middags tussen 12.00-18.00 en 's avonds tussen 18.00-20.00. Dan heb je het voor jezelf en voor de klant duidelijk staan.

Het lijkt mij het beste als je bij de keuzemogelijkheden hierachter vermeld tussen welke tijdstippen dit zal zijn. B.v. -Ochtend (8.00-12.00) -Middag (12.00-18.00) -Avond (18.00-22.00) Zo weten de mensen waar ze aan toe zijn wanneer ze een verzoek indienen en hoef jij je nooit bezwaard te voelen over het tijdstip. ;-) Misschien nog, indien mogelijk, een extra keuzemogelijkheid zoals: Anders, nmlk en dan een vakje waar ze zelf een tijdstip kunnen invullen. (B.v. 13.00-15.00 of 20.00-0.00)

Ik heb een tijdje in een (commercieel) callcenter gewerkt, daar waren wij wettelijk verplicht om niet meer te bellen na 9 uur. Dit was wettelijk bepaald door de reclame code commissie. Nu is dit natuurlijk geen reclame, maar een terugbelverzoek, toch zou ik 9 uur aanhouden. Voor 9 uur 's ochtends is overigens ook not done.