Waarom stemmen we op een persoon en niet op een politieke partij?

Tijdens verkiezingen stem je altijd op een persoon die lid is van die partij, en dus niet op de partij zelf, maar waarom is dit eigenlijk zo ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (2)

Door op een persoon te stemmen, stem je automatisch op de partij van die persoon, en geef je gelijktijdig een voorkeursstem aan degene die jij het liefst als vertegenwoordiger van die partij ziet.
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-Je legt uit hoe de situatie is. NIet waarom dat zo is.
In de eerste democratieen had je helemaal geen partijen zoals wij die nu kennen. Dus mensen werden gekozen om hun eigen standpunten en kwaliteiten. probleem was wel dat de een bijvoorbeeld 100 stemmen kreeg en de ander 1000. Toch hadden ze elk 1 stem als er een besluit moest worden genomen. Toen er politieke partijen ontstonden, en frakties, is bedacht dat het goed zou zijn om die ene met 1000 stemmen een paar van zijn partijgenoten mee te laten brengen. Dan zijn de gekozenen grosso modo meer 'gelijkwaardig' aan elkaar. Onze grondwet is geschreven toen dit proces wat ik beschrijf ongeveer halverwege was. Je moet om aan de verkiezingen deel te nemen een partij registreren, maar de kiezer moet wel een persoon aankruisen op het stembiljet. Als een persoon meer stemmen krijgt dan nodig blijft het overschot wel (voor zover als mogelijk) binnen de partij (lijst). Ideaal wordt het nooit, maar zo is het toch zo eerlijk mogelijk.
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
"Als een persoon meer stemmen krijgt dan nodig blijft het overschot wel (voor zover als mogelijk) binnen de partij (lijst)."
Kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Met een praktijkvoorbeeld. In mijn ogen kan je nooit meer stemmen krijgen dan "nodig". Wat is nodig? Wanneer heb je een overschot?!