Kan een gedetineerde met enkelband wel naar de supermarkt? Hoe krijgt hij/zij anders eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik las vorige week in de krant over een vrouwelijke rechter die op proef zo'n enkelband aan had. Zij meldde dat ze zelfs niet de tuin in mocht en zelfs het balkon niet op mocht.
Die boodschappen moet dus iemand anders maar halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een proef en ze kunnen na 19 uur boodschappen doen: Twee Haagse rechters dragen vanaf maandag vijf dagen lang een elektronische enkelband. Zij doen dit bij wijze van proef en op eigen verzoek, omdat ze willen weten wat het betekent voor mensen die een dergelijke maatregel krijgen opgelegd. Dat heeft de rechtbank in Den Haag vrijdag laten weten. De band die de rechters gaan dragen is dezelfde als die wordt gebruikt voor elektronisch huisarrest. Rechter-commissarissen kunnen in de toekomst mogelijk besluiten tot het opleggen van een enkelband, als variant op gevangenschap. Beide rechters zijn ook onderzoeksrechters en besluiten dus als eerste over het voorarrest van verdachten in strafzaken. De rechters mogen hun enkelband komende week niet afdoen. Ze moeten verplicht tussen 7.00 uur en 19.00 thuis zijn. 'Ze mogen dan geen stap buitenshuis zetten, dus ook niet in hun tuin of balkon', meldt de rechtbank. Een van de rechters 'krijgt' ook een locatieverbod en mag daarom ook niet binnen een straal van 5 kilometer rond het centrum van zijn woonplaats Leiden komen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3450507/2013/05/31/Haagse-rechters-gaan-vijf-dagen-lang-enkelband-dragen.dhtml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen gewoon gaan stappen na 19 uur! Het moet toch niet gekker worden... Volgens mij is dit een aangepast regime voor rechters.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Andere antwoorden waren ook zinvol maar dit ging het meest in op de vraag

Andere antwoorden (1)

In principe kan alles: "Een inbreker kan een totaal-huisarrest krijgen met dispensatie voor boodschappen en sportbeoefening (maar ook voor een opleiding of iets dergelijks).

Een enkelband maakt bepaalde gebieden in het leven taboe, zodat er voor de crimineel geen keus overblijft dan zich bezig te houden met maatschappelijk aanvaardbare zaken. Het is een helder en humaan systeem dat drijft op het tit-for-tat principe. Zodra iemand de regel overtreedt, volgt de consequentie: alsnog naar de gevangenis.

Het enige probleem is de controle. Om de gegevens van die enkelbanden in de gaten te houden, om de telefoontjes in ontvangst te nemen waarmee criminelen zich moeten melden, om begeleiding te verstrekken op het gebied van werk of afkicken is een superviserend apparaat van reclasserend personeel nodig. "

Het ligt er dus maar aan wat de afspraken zijn maar zo'n crimineel hoeft inderdaad niet te verhongeren maar het zal dus wel in overleg moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat de bewegingsruimte scherp afgegrenst kan worden, al naar gelang de afspraken. Voor zulke specifieke, gecontroleerde zaken als schoolgang, artsbezoek lijkt me dat prima. Maar de supermarkt is toch een soort gezellig buurthuis. Wat mij betreft gaat er dan toch een stuk strafbeleving verloren. Daarom wilde ik graag specifiek weten wat daarbij de praktijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan niet Bruller omdat dit over nieuwe plannen gaat en ze dus die plannen moeten uitwerken. Je kunt best iemand verplichten om om 9 uur naar de supermarkt te gaan en binnen een half uur terug te zijn. Weinig gezelligs aan dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind persoonlijk een supermarkt 1 van de naarste plekken om te komen en is voor mij daarmee al een straf op zich. Het is dat ik wel van eten hou en in veel mindere mate van verhongeren. Maar of een supermarkt gezellig oid is, lijkt mij per persoon verschillend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok maar ik ben dan benieuwd of de plannen uitgaan van maaltijdbezorging aan huis, boodschappenbezorging aan huis of van tijdbegrenzing ruimte om te shoppen (evt met belletje vooraf). Of dat hieruit een individueel toegespitste keuze wordt gemaakt.
Maar ik zal dit vragen aan direct betrokken justitiemensen en nu deze vraag hier sluiten.
Dank voor de info en het meedenken!