Hebben 'gelovers' een minder sterke realiteitszin?

Ik hoor en lees dit nog weleens en het verbaast me elke keer opnieuw. Alsof men verder buiten de realiteit zou staan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
rose
14 jaar geleden
Vraagje: Wiens realiteit?
rose
14 jaar geleden
En: Welke gelovers bedoel je? Christenen?
Moslims?
Jaïnisten? Zij die geloven dat de westerse wetenschap de wereld correct en volledig beschrijft? Of bedoel je de gemeleerde groep mensen die niet alle paranormale verschijnselen afdoen als onzin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Realiteit is m.i. een relatief begrip. Toch zouden de gelovers in een andere realiteit leven volgens veel niet-gelovers. Alsof men 'echt' en 'onecht' niet (goed) kan onderscheiden. Gelovers in de breedste zin van het woord. Religieus of paranormaal, you name it.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag Marita +

Het beste antwoord

Iedereen leeft in zijn eigen realiteit dat ervaar ik elke keer opnieuw.
En die realiteit is een subjectief gegeven.
Ik beweeg me soepel heen en weer tussen diverse realiteiten. Maar voor wetenschappers bestaat er maar een realiteit. Ik ervaar dat als een beperking, als niet verder kijken dan je wetenschappelijke neus lang is.
Realiteit is een subjectief begrip, als je alleen uitgaat van wat je echt kunt zien, zouden een heleboel zaken nooit ontdekt zijn. Ooit kon men niet bedenken dat er zoiets als elektrisch licht bestond of iets als antibiotica. Toen men over het bestaan van bacteriën ontdekkingen deed, werd men voor gek verklaard. Rontgenstralen werden niet geaccepteerd in den beginne. Realiteit bestaat bij de gratie van de waarnemer en dat is voor iedereen anders.
Als ontdekker van een nieuwe zaak ben je altijd in de minderheid en wordt je bijna voor gek versleten terwijl je toch een nieuwe realiteit hebt ontdekt.
Gelovers zijn niet minder realistisch, ze zijn aan het ontdekken en daar zitten natuurlijk ook missers tussen die door mensen uit een andere realiteit van harte worden aangegrepen om ze "neer te knuppelen".
En dat is iedere nieuwe ontdekker overkomen.
Op de brandstapel ermee werd er vroeger geroepen...
Er zijn heel wat mensen onterecht verbrand omdat de door hen ontdekte realiteit afgedaan werd als onzin of nog erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer een mooi antwoord als altijd, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Pieker.

Andere antwoorden (18)

Ja, ze negeren veel wetenschappelijk onderzoek,dat in strijd is met uitspraken in hun heilige boek en dat likt me idd een ontkennen van de realiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje peter! :)
rose
14 jaar geleden
Heb je wel eens gehoord van Lord Kelvin. Die achtte het Wetenschappelijk Aangetoond dat 'zwaarder dan lucht' vliegen (zeg: met een vliegtuig) onmogelijk was. In 1895. Fijn dat de Wright broertjes zich daar niets aan gelegen lieten zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jij wel eens gehoord van Prof, Van Oort,een bekende nederlandse wetenschapper, naar wie de van Oort gordel is genoemd?
Die beweerde dat de mens wel de maan kon bereiken,maar nooit meer naar de aarde terug zou kunnen keren.
Is m.i. te vergelijken met jouw Lord Kelvin.
Is dat trouwens dezelfde Kelvin van de temperatuur?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
petergradisen LOL De hele wetenschap AS IT IS is ***ONTSTAAN*** uit religieuze domain. Er is zo veel wetenschap binnen de religie dat de hele "moderne westerse technologische wetenschappelijke atheistische levensbeschouwing" dat nooit aan zou kunnen. (Tussen de aanhalings tekens genoemd "wereldbeeld" is oorspronkelijk ook uit de een van de stromen van de Christendom grof geschat rond 500 geleden ontstaan.)
rose
14 jaar geleden
Ja: http://nl.wikipedia.org/wiki/William_Thomson_(natuurkundige) Beide voorbeelden tonen aan dat er in de wetenschap wel vaker iets bewezen is, dat achteraf toch wat al te boud gesteld bleek. Ook aan dat wat wetenschappelijk is aangetoond moet getwijfeld (kunnen en mogen) worden.
rose
14 jaar geleden
Ze zouden eigenlijk elke wetenschappelijke theorie onmiddellijk nadat de correctheid ervan is aangetoond van een houdbaarheidsdatum moeten voorzien... ;.)
rose
14 jaar geleden
"Louis Pasteur's theory of germs is ridiculous fiction". Pierre Pachet, Professor of Physiology at Toulouse, 1872
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal voorbeelden van wetenschappelijke claims die weerlegd zijn door er meer wetenschap tegenaan te gooien. Nergens een voorbeeld van een claim die weerlegd is simpelweg door te zeggen "nietes". Misschien dat de mensen die dan "nietes" zeggen achteraf gelijk hadden, maar dat weten we omdat er meer data tegenaan gegooid is, niet omdat dit gewoon klakkeloos wordt aangenomen.
rose
14 jaar geleden
Simpel. De Wright broers bouwden gewoon hun vliegtuig. Ik zeg ook niet dat je gelijk krijgt door nietes te zeggen. Maar het begint bij twijfel. Wat ik probeer aan te geven is, dat de wetenschappelijke waarheid stand houdt tot ze wordt weerlegd. Wat betekent dat er meer waarheid is dan in de wetenschap wordt aanvaard. Op elk willekeurig moment. Derhalve is de claim dat iets niet waar is omdat het niet kan worden aangetoond, of dat iets onmogelijk is omdat het wetenschappelijk gezien niet kan, niet geldig.
rose
14 jaar geleden
@simplynoedit. Pasteurs claim werd door wetenschappers als belachelijk gezien. Als hij zich daar bij had neergelegd had de medische wereld er nu anders uitgezien.
Cryofiel
14 jaar geleden
Er is meer waarheid dan in de wetenschap wordt aanvaard. Maar: dat weten we niet! Ik bedoel: we weten niet welke dingen nu aanvaard worden, maar toch onwaar zullen blijken te zijn. We weten ook niet welke dingen niet aanvaard worden, maar toch waar zullen blijken te zijn. Het enige dat we wel weten, is dat de weg van de wetenschap ons de grootste kans geeft zo dicht mogelijk in de buurt van de volledige waarheid te komen.
rose
14 jaar geleden
Tja, Cryo, daar moet ik het toch met je oneens zijn. Dat weten we namelijk niet. Maar als jij dat gelooft, dan heb ik daar niet zo'n probleem mee, hoor.
rose
14 jaar geleden
De vraag was trouwens of gelovers (waarin?) minder sterke realiteitszin hebben (dan wie?). Het antwoord 'ze negeren veel wetenschappelijk onderzoek, dat in strijd is met uitspraken in hun heilige boek' lijkt mij zwaar onder-onderbouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Wright broers bouwden niet "gewoon" een vliegtuig. Ze hebben het principe van vliegers gebruikt om eerst zweefvliegers te maken, waar vervolgens een motor aan gehangen werd. Het basisidee was voorhanden, ze hebben het enkel op een vernieuwde manier toegepast, maar wel gebaseerd op een duidelijk, reeds bekend idee. Maar goed, eigenlijk zijn de dingen die je aanhaalt een illustratie van de sterke punten van de wetenschap - kom met een andere mening, en als deze correct blijkt te zijn, wordt deze ook aangenomen. Misschien niet direct - ook wetenschappers houden soms vast aan wat zij kennen, zeker wanneer zij zelf degenen zijn die er veel tijd in hebben geïnvesteerd - maar met de tijd duidelijk wel, vaak met een nieuwe lichting, een nieuwe generatie wetenschappers, die naam voor zichzelf willen maken, wat nu eenmaal het beste gaat door aan te tonen hoe anderen het mis hebben, hoe om beperkingen heen te werken, en dergelijke. Tevens geeft het ook onontkenbare resultaten. Het is toegepaste wetenschap die ons de mogelijkheid geeft om deze berichten te verzenden, bijvoorbeeld. Al die toepassingen zijn een indicatie dat de conclusies die eruit voortkomen in elk geval niet uit de lucht gegrepen zijn, al zijn ze misschien niet 100% volledig uitgewerkt, uitgelegd, of verklaard.
rose
14 jaar geleden
@simlynoteditable: Mijn punt was dat er door de eeuwen heen vanuit de wetenschap mensen zijn veroordeeld voor het hebben van te weinig realiteitszin (daar gaat het hier over), terwijl daar te weinig grond voor was. En wat onontkenbare resultaten betreft verwijs ik graag nog eens naar Lord Kelvin. En toch vliegen ze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt natuurlijk mede omdat de wetenschappers van de dag moesten werken met de kennis van de dag. Meer kennis betekent een beter beeld. Darwin had een totaal verkeerd beeld van erfelijkheid. Geen wonder, aangezien genetica pas na zijn dood ontdekt en bestudeerd is. Je moet het doen met wat je hebt. Als je gelijk hebt, krijg je dat met de tijd, zelfs als je in eerste instantie belachelijk gemaakt wordt. Dat is ook wat ik in mijn respons geschreven heb. Ze vliegen. Dat is niet te ontkennen, en een gevolg van toegepaste wetenschap.
rose
14 jaar geleden
Nog maar een keer. Pasteur werd te weinig realiteitszin verweten omdat zijn ideeën in strijd waren met de wetenschappelijke consensus van die tijd. Achteraf moeten we erkennen dat het Pasteur blijkbaar niet aan realiteitszin ontbrak. Als wij dus nu denken dat iemand van te weinig realiteitszin getuigd, omdat hij ideeën aanhangt die in strijd zijn met de huidige wetenschappelijke opvattingen, dan begaan wij dezelfde fout die de vakgenoten van Pasteur indertijd maakten. Kortweg: Het aanhangen van ideeën in strijd met de wetenschappelijke consensus is geen reden om beschuldigd te worden van een gebrek aan realiteitszin. Dat is namelijk waar de vraag over gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die mensen dezelfde methodische aanpak als Pasteur gebruiken om hun gelijk aan te tonen, en ze hebben daadwerkelijk gelijk, dan krijgen ze uiteindelijk ook gelijk. Dan moeten ze wel het werk verrichten, en hun resultaten kenbaar maken. Genoeg data in jouw voordeel, zeker als dit ook nog eens de andere kant weerlegd, en je zal vanzelf je gelijk krijgen. Dat is de wetenschappelijke methode. Zonder gegevens, onderzoek, en onderbouwing vasthouden aan je claim terwijl de wetenschappelijke consensus hiertegenin gaat is iets anders, naar mijn mening. Toen ik deze vraag las, interpreteerde ik het als doelend op deze laatste groep. We lopen hier dus stuk op een niet optimaal geformuleerde vraag, blijkbaar. Wat Pasteur deed werd misschien gezien als tegendraads door zijn tijdgenoten, maar hij hanteerde wel degelijk de gebruikelijke, wetenschappelijke methodiek - stellingen maken, deze toetsen, bijstellen en bijschaven met hernieuwde gegevens, publiceren. Eenieder die hieraan werkt, en zo zijn eigen positie probeert te onderbouwen, is in mijn optiek niet een 'gelover' zoals ik die term interpreteer.
rose
14 jaar geleden
Ik heb nergens beweerd dat Pasteur een gelover was in de zin zoals jij die term hanteert. Daar hebben wij dus geen dispuut over. Maar dan nog, is het aanhangen van ideeën in strijd met de wetenschappelijke consensus is een reden om beschuldigd te worden van een gebrek aan realiteitszin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik zeg - dat ligt er helemaal aan op wat voor manier je dit doet. Als je een andere positie inneemt, gebaseerd op de jou beschikbare gegevens, en dit goed kunt onderbouwen, dan heb je mijn zegen (ook mijn boekenkast illustreert dit), een afwijkende interpretatie van dezelfde gegevens is mogelijk, en zoals we allebei zeggen kan de consensus soms wat verschuiven (al zal er heel wat nodig zijn om écht grote verschuivingen te zien, maar je moet niets uitsluiten). Als je een andere positie inneemt, omdat de consensus je niet aanstaat, maar je kunt het verder niet onderbouwen, dan is er wat mij betreft inderdaad sprake van een gebrek aan realiteitszin. Naar mijn idee is het dus, zoals zoveel dingen, contextgevoelig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een gezeur allemaal, als je vragen op GV leest over de ijsted en mensen stellen dat deze nooit is geweest daar de bijbel het over een zonvloed heeft, is je antwoord toch al verkregen?
rose
14 jaar geleden
@lotus: De vraag is of het in het algemeen sterker geld voor deze specifieke groep dan voor andere mensen, Het gaat dus niet over individuen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Het aanhangen van een idee dat in strijd is met de gangbare wetenschappelijke inzichten is geen probleem - MITS je ruiterlijk toegeeft dat het "slechts" jouw persoonlijke overtuiging is. Daarnaast moet je ofwel je best doen om jouw gelijk aan te tonen - de wetenschap staat dat altijd toe, en staat er altijd voor open. Ofwel je moet toegeven dat je jouw gelijk niet kunt aantonen, en dat het dus een persoonlijk geloof is en blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens.
Ja en nee. Hun realiteit is een andere dan van iemand die niet gelovig is.
Daarom zal je als niet gelovige vinden dat hun realiteitszin niet klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben geen zintuigen die realiteit of waarheid waarnemen en met onze hersenen nemen wij vooral graag waar wat we toch al dachten te zien. Zo ziet iedereen zover als zijn neus lang is, de neuzen staan alleen niet allemaal dezelfde kant op.
Welke neuzen het nu precies bij het rechte eind hebben moeten we maar af wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Twee duimen en een glimlach!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik zie de realiteit gewoon anders, maar daardoor denk ik niet dat het minder sterk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Kort en helder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dankje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mis je zeker wel wat realiteit zo af en toe, gezien eerdere antwoorden en discussies hier op gv. Maar goed alleen jij kunt het voor jezelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lotus. Laten we vriendelijk blijven. Dat je het niet iemands antwoorden eens bent dat kan natuurlijk. Maar afkatten is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolwitje kan er anders ook wel wat van :p Toch ben ik het eens met koolwitje:
Omdat hij/zij de wereld anders ziet hoeft he nog niet minder sterk te zijn.
Ik denk wel dat er minder realiteit in zit, maar dat is puur omdat ik wetenschappelijke zicht heb en totaal niet gelovig ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das is dus weer een plusje waard Koolwitje :-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje Rick :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou heb ik em wel direct door ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol gelukkig maar :-D ;-)!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Zat ook nog te denken toen ik hem veranderde "zou ik Koolwitje ff een berichtje sturen" ;-)
De realiteit is je leefwereld zoals je die ervaart. Het is mogelijk dat gelovigen de wereld anders ervaren, dan mensen die iets anders denken te weten of aan te nemen, (is in feite ook een geloof). Uiteindelijk gaat het allemaal om het zoeken naar zekerheid. Waar gaan we naartoe en waar komen we vandaan, en waarom zijn we eigenlijk hier.
En ieder mens kan daar andere antwoorden op bedenken.
Alles tesamen is een perceptie van de realiteit: dwz zo denkt iemand, neemt iemand aan, dat de werkelijkheid in elkaar zit. Communicatie met ""andersdenkenden"" kan soms moeilijk zijn. Eigenlijk helpt het wel als je van die verschillende aannames of geloven een en ander weet, en terug kan voeren naar de basis.
Een voorbeeld: ik geloof dat het leven zin heeft, ook al kan ik het zelf niet altijd zien. Anderen kunnen bv geloven dat de hele kosmos en heel ons bestaan een grote toevalligheid is, waar uitsluitend het recht van de sterkste heerst.
Die twee opvattingen geven een andere kijk op de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eerste brengt me ineens op het idee om een goed boek eens te herlezen: Why Truth Matters.
rose
14 jaar geleden
Leuke tip, SuzyQ, moet ik ook eens lezen. Kruisen ze in dat boek, naast postmodernisten als Derrida, ook de degens met denkers als Rorty?
Ik leef in 3 verschillende realiteiten, de normale realiteit, de spirituele realiteit, en de autistische, haha.
En het is niet dat ik wetenschappelijk bewijs ter zijde leg, Ik heb er gewoon in het algemeen geen intresse voor.
Sommige wetenschappelijke dingen boeien mij wel, maar andere niet.
Ik hou me er gewoon niet zo mee bezig, omdat het me niet interesseerd, maar als die mensen het leuk vinden om te doen, dan moeten ze da doen, ik houd ze niet tegen.
En het is natuurlijk ook wat men denkt wat de realiteit is.
En eerlijk gezegt wil ik niet te veel in de normale realiteit leven, want dat is zwaar, geefd pijn en verdriet.
Sind de spirituele wereld voor mij open is gegaan, ben ik een veel sterker, en aardiger persoon geworden, en pijn en verdriet is veel minder van de orde, en als ik het heb, dan kan ik het beter verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Kijk, dat vind ik een mooi antwoord.
Cryofiel
14 jaar geleden
Met alle respect, maar dat heet toch vluchten in een schijnwereld?
rose
14 jaar geleden
Cryo toch! Da's toch niet lief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar wat jij schijn vind, en wat werkelijkheid.
Plus die (schijnwereld) bevalt mij beter.
En ik leef er nu al een tijdje in, en mijn leven is er sindsdien alleen maar beter op geworden, voorheen was ik doodongelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De echte wereld en de schijnwereld lopen door elkaar heen, niemand weet waar de grens ligt, je kunt er dus ook niet naar toe vluchten, je bent er al.
Alleen welke wil je zien?
Dat jouw wereld er beter van geworden is whiteeagle, zou opgemerkt moeten worden door de wetenschappers hier, ze zouden er direct vragen over moeten stellen, immers dat is de wetenschap!
Maar ik zie ze niet.
Waarschijnlijk leef je voor hun niet in de realiteit van het heden, maar een ding is zeker, je bent niet meer ongelukkig!is dat nu niet het allebelangrijkste?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist.
Helemaal met je hele verhaal eens, go makkelijk he, geen discussie van een km lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 whiteeagle: niemand die jou kan zeggen wat goed voor je is. Dat kun alleen jijzelf.
Cryofiel
14 jaar geleden
@ed, je wilt dat ik vragen stel, maar je wilt ook geen lange lijst discussies. Wat nu? Mijn eerste vraag heb ik al gesteld. Die ging over de persoonlijke beleving van whiteeagle. Ik vroeg hem/haar of hij/zij dit beschouwde als het vluchten in een schijnwereld. Dus ik stel vragen, alleen jij hebt het niet gezien. @whiteeagle, voor *jou* kan het het beste zijn om in een schijnwereld te leven. Misschien is dat voor jou de enige manier om überhaupt te overleven. Ik vraag me een paar dingen af. Allereerst: je schijnt te beseffen dat je in een schijnwereld leeft. Maar: is dat voor jou de echte wereld, een zelfgemaakte wereld die voor jou nu helemaal de echte is? Of is het als de veilige kamer van het puberende kind (niet persoonlijk bedoeld of zo), ik bedoel, een eigen plekje, IN de echte wereld, maar het is jouw privéplekje waar je je kunt terugtrekken. Zeg maar alsof je een eiland hebt gekocht waarvan jij nu de koning bent, en waar jij de wetten kunt bepalen, waar de buitenwereld dus geen vat op heeft. Ten tweede: ik denk dat het voor de gemiddelde persoon die moeite heeft met de echte wereld, niet automatisch het beste is om een eigen schijnwereld te creëren. Voor de meeste mensen zal het beter zijn te werken aan een terugkeer naar de echte wereld, aan een accepteren van de echte wereld, aan het weer deel uitmaken van die echte wereld. Zonder angst, zonder wrok - je helemaal thuisvoelen in die echte wereld. Dat is dus een moeilijke vraag met een sterke ethische component: moet je iemand die het moeilijk heeft, begeleiden naar een terugkeer in de echte wereld, of begeleiden in het creëren van een eigen schijnwereld? Hoe bepaal je hoe lang je het eerste moet proberen, en wanneer het het beste is om dat op te geven en over te stappen op het tweede?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schrijf schijnwereld tussen aanhalings en sluittekens, dat wil zeggen, dat jij het een schijnwereld noemt, maar voor mij is het geen schijnwereld.
Alle drie de werelden waar ik in leef zijn echte werelden, ze lopen in elkaar over.
Ik switch van de spirituele wereld naar de normale wereld wanneer ik dat wil.
Als ik antwoorden zoek op vragen, die ik in de spirituele wereld kan krijgen, dan verbind ik me met het universum, en dan zie ik de wereld zo als die werkelijk is.
Dan kan ik horen wat mensen WERKELIJK zeggen.
Dan kan ik zien, wat ik WERKELIJK te zien krijg.
Dan kan ik lezen, wat er WERKELIJK geschreven staat.
En kan ik antwoorden krijgen om te groeien.
Ik trek me juist niet terug, ik ga er juist recht in.
Die wereld is heel moeilijk, en is echt een hersenkraker.
En als ik mijn antwoorden heb, sluit ik mezelf weer af voor het universum.
Soms heb ik nog niet al mijn antwoorden, maar sluit ik mezelf toch maar af, omdat het geestelijk zeer vermoeiend is.
En inderdaad, de mensen die in de normale wereld leven, de nuchtere om het zo maar te noemen, die hebben er geen vat op, en hebben niks in de gaten wat ze eigenlijk zeggen, en wat ik daar van denk, dat ze zeggen. Ik heb die wereld niet gecrieerd in mezelf, het overkwam me gewoon, ik had er totaal geen zeggenschap over.
Ik accepteer de normale wereld ook, ik ben pas in de spirituele wereld sinds 2005, daarvoor zat ik alleen in de normale wereld, mijn motto was toen, :als god bestaat heefd ie toch een fout gemaakt, want alles wat hij heefd gecrieerd zijn wij kapot aan het maken:
Maar ik weet nu dat je ook van de negative dingen in het leven kunt leren, en weet nu beter, dat alles voor een reden gebeurt.
Voor 2005 leefde ik in angs en pijn en verdriet, en met wrok en met haat, nu leef ik met liefde, voor mezelf en mijn medemens.
En ik leef zowel in de spirituele wereld als in de normale wereld nu hetzelfde, en voel me ook thuis in allebij.
Er is geen grens tussen die werelden. Weet je, ik kan een boek schrijven, nog dikker dan de hele a tot z van de dikke vandale, van maar 8 maanden van mijn leven.
Hoewel sommige mensen blijven geloven dat leven spontaan uit dode materie ontstond, moet de eerste fabriek nog worden opgericht die wagonladingen met chemicaliën omzet in levende cellen. Als het leven spontaan is ontstaan, waarom kan de mens het proces dan niet herhalen en uitbreiden? Eenvoudig omdat de feiten tonen dat alle bekende levende dingen afkomstig zijn van reeds bestaand leven.

Wie zijn de realisten?

Toegevoegd na 16 minuten:
Op grond van het bewijsmateriaal blijkt de theorie van de spontane generatie in het rijk van science fiction thuis te horen en derhalve geen wetenschappelijk feit te zijn. Vele ondersteuners ervan hebben klaarblijkelijk in dit soort aangelegenheden de wetenschappelijke methode vaarwelgezegd, om te geloven wat zij willen geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, als je je geloof gebruikt om te vluchten van de realiteit.
Dan schep je je eigen werkelijkheid, die ver van de realiteit afstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met realiteitszin zijn per definitie geen gelovers. Je gaat geloven omdat je geen vragen meer wilt stellen, je niet meer weer twijfelen, je een leven zonder zin te gruwelijk vind, je rust wil hebben in je leven. Inderdaad gelovers leven langer en prettiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben een gelover (christelijk) en heb realiteitszin, dus wat je zegt is niet waar, of geldt zeker niet voor alle gelovers
Ze hebben nogal eens de neiging hun onontneembare recht op een eigen mening te verwarren met een niet bestaand recht op hun eigen feiten, inderdaad.

Neem bijvoorbeeld homeopathische middelen. Als deze écht zouden werken zoals beweert werd door Hahnemann, zou dat betekenen dat onze opgedane kennis van natuur- en scheikunde overboord gegooid zou moeten worden. Dan zeg ik níet dat het geen effect kan hebben (zoals elk placebo, niet meer, niet minder), maar wél dat als je een stof in water stopt, dit vele malen verdund - soms zover dat de stof aantoonbaar niet meer aanwezig is - en dat het dan ineens beter zou werken omdat water een geheugen heeft (maar vergeet dat het al jaren gebruikt is om bijvoorbeeld toiletten door te spoelen).

Neem bijvoorbeeld de ophef in Staphorst over de archeologische vondsten aldaar van zaken die ouder zijn dan de bevolking meent dat de wereld is. Leuk, maar die datering is ergens op gebaseerd; meermaals op verschillende wijzen getoetst; en bruikbaar vanwege de voorspellende werking die ervan uit gaat.

Het zorgt ook waar voor cognitieve dissonantie, al zullen ze dat meestal niet doorhebben, omdat ze niet beseffen hoeveel van hun dagelijks leven is opgebouwd dankzij het besef dat een hoop van hun standpunten niet kloppen. Zo kan ik altijd hartelijk lachen om mensen die op het internet, vanuit hun verwarmde, kunstmatig verlichte woning met koele drankjes dicht voorhanden beweren dat de wetenschap nog nooit iets voor ze gedaan heeft, en ze er niets mee te maken willen hebben.

Dan heb je inderdaad een minder goed zicht op de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hear.Hear!
Om antwoord te geven, over gelovers in de breedste zin van het woord: ja. Simpelweg omdat de realiteit geen factor is in hun geloof. Een gelover gelooft wat hij gelooft ongeacht empirisch bewijs, soms zelfs tegen hard empirisch bewijs in. Bovendien accepteert een gelover vaak geen alternatieve verklaringen voor een verschijnsel.

Een gelover kan gelijk hebben met wat hij gelooft, maar dat is niet uit realiteitszin.

Om een neutraal voorbeeld te geven: iemand kan geloven dat als je een blikje bier een meter boven het aardoppervlak loslaat, het naar beneden zal vallen. Dat is ook waar, dat is objectief te testen, en we kunnen zelfs weten waarom het waar is.

Maar de gelover heeft dit niet objectief getest, en is ook niet tot zijn geloof gekomen door kennis van de zwaartekrachttheorie. Hij gelooft gewoon toevallig iets dat klopt. Zijn geloof klopt met de realiteit, maar dat komt niet door zijn realiteitszin.

Als die gelover dan ook nog gelooft dat het blikje valt omdat de halfgod h'Ebbn zijn onzichtbare hand uitsteekt en het blikje grijpt, omdat h'Ebbn nou eenmaal altijd dorst heeft, wordt het gebrek aan realiteitszin duidelijker.

Zwaartekracht is een eenvoudiger verklaring voor het vallende blikje dan een dorstige onzichtbare halfgod, maar de gelover zal het concept zwaartekracht afwijzen, welke argumenten er ook voor de verklaring zwaartekracht en tegen de verklaring h'Ebbn zijn. De realiteit is in zijn wereldbeeld simpelweg niet relevant. Als onze gelover al zelf een blikje bier zou laten vallen, zou hij blij roepen: "Zie je wel, het blikje valt, h'Ebbn bestaat dus echt!"

Natuurlijk hebben niet alle gelovers last van de fundamentalistische versie van geloven als onze gelover in h'Ebbn. Dat betekent dat niet alle gelovers helemáál los van de realiteit zullen staan. Maar ik ben er wel van overtuigd dat voor geloof minstens een zekere mate van onverschilligheid voor de realiteit moet bestaan. Anders zou je niet geloven, maar weten, vermoeden, aanwijzingen hebben voor en zeer waarschijnlijk vinden op basis van beschikbare gegevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De realiteit is wat er is.
Wij kunnen slechts dat beetje interpreteren wat we ervan waarnemen, en dan nog alleen binnen het ons beschikbare denkkader.

Als een buitenaardse Amsterdam beschrijft als zijnde de wereld omdat hij daar toevallig lande, en dat onderzocht. En een ander buitenaards wezen land in de Sahara, en beschrijft dat als zijnde de wereld zoals zij is. En nog een derde land in de regenwouden.

Je snapt de ruzies die ontstaan als ze met hun verhalen terug komen als zijnde dat is de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik 3 jaar was en in het hartje van Amsterdam in de achtertuin van mijn oma in de grond zat te wroeten, de beestjes zag lopen, de wolken in de lucht zag, Toen al is het gevoel geboren om zo veel mogelijk van de natuur te weten te komen.
Op mijn 9e jaar verhuisden we naar het Gooi en kwamen we 'buiten"te wonen
Ik weet nog steeds de geuren van de grond, van de bomen, de afrikanen van mijn vader, de carbeoleum als het schuurtje weer geschilderd was, ik werd ondergedompeld in iets wat ik nog niet kende, de natuur!
Voor het eerst zaadjes op zien komen, de rupsen bewonderd, aardbeien geplukt.
De natuur is mijn grote aanjager geweest en nog, om als maar meer te weten te komen van de wereld om me heen.
Deze wereld werd alsmaar groter en groter, mijn honger naar kennis werd ook alsmaar groter.
Vol afgrijzen zag ik mijn vader met een panty met D.D.T. tussen zijn boerenkool de planten wit stuiven, dit kon niet goed zijn, maar mijn vader zei het is niet giftig knul!
Ook dat wilde ik weten, scheikunde proeven op school, geweldig, maar hoe meer ik wist, hoe meer vragen er kwamen, zo ging dat jaren lang door, totdat ik zelf lezingen ging geven, boeken geschreven enz.Juist door deze nooit aflatende honger naar kennis, ontdekte ik plotseling de andere wereld, de paranormale wereld.
Tientallen keren heb ik het ook weer afgezworen, maar het bleef treug komen, als maar sterker, toen kwamen de visioenen, de stemmen in me hoofd, de genezingen en weer was ik van slag, ik wilde verklaringen voor ik verder ging! Die kwamen in overvloed, goede heldere wetenschappelijke verklaringen, maar ondertussen kwamen er ook steeds meer paranormale zaken op mijn pad en alles werd alleen maar extremer
Denken, denken en denken en vooral veel luisteren naar anderen, toen kwam G.V. in beeld, ik kwam er iemand tegen die alles uit kon leggen!! Super!! Dat zocht ik ook!
Antwoorden en verklaringen, maar veel antwoorden en verklaringen bleken te botsen met mijn ervaringen, ervaringen mensen te helpen die vast gelopen waren in het leven, mensen die dierbaren verloren waren, eigen kinderen die zelfmoord gepleegd hadden, de meest gruwelijke dingen die de mens maar kan meemaken kwamen op mijn bordje te leggen en ik mocht deze mensen helpen, wat geeft het dan hoe het allemaal heet!!
Hoe het allemaal te verklaren!! Ook al beweerden anderen dat het allemaal niet bestond, niet echt was, en allemaal verklaarbaar was. Vervolg in de reactie hieronder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog steeds zoek ik naar antwoorden en verklaringen, nog steeds luister ik naar anderen, nog steeds denk ik steeds na, na iedere uitleg en verklaring, nog steeds staat de realiteit vooraan in mijn leven, ik sta er midden in, het leven is een groot wonder, het is nog steeds de mens die er zo weinig van begrijpt, het is te complex!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ietwat, daar lijkt het tot nog toe wel op.
Het een komt steeds na de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1, het is te complex, en veeeeeel te groot, voor ons om te behappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist whiteeagle, veel te complex!
We denken veel te weten , het is amper een begin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi om te lezen Ed, en mooi ik zei het al eerder waar je nu mee bezig bent...+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank aan allen.
Weinig woorden kunnen veel zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, ik voeg graag nog een plusje toe aan je mooie en uitgebreide antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo leer je me nog kennen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje van mij , erg mooi + , het mooiste vind ik hoe GV jou antwoorden heeft gegegeven. Zodat je zelf weet dat het waar is wat je ervaart maar ook dat er een reden is voor heel veel dingen die je ziet en meemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mooiste vind ik dat zoveel anderen het ook vaak ervaren hebben, daar heb je vaak geen idee van als je niemand kan spreken, g.v. heeft voor mij dan ook grote waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke + Ed voor je mooie bijdrage!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in eddijst.
Ik kon nooit over zulke dingen praten, mijn ouders zijn veel te nuchter, vooral mijn vader.
De rest van de mensen zijn ook lang niet zo ver, zijn wel een beetje spiritueel, maar niet zo ver om mij te snappen.
Ik heb dan een vriend die dicht in mijn buurt komt, maar op sommige vlakken nog niet dicht genoeg.
Ik vind het fijn dat ik hier een stel mensen heb gevonden die op mijn golflengte zitten, en of eroverheen, daar kan ik mee praten, wat ik al 5 jaar in heb moeten houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn elkaars belangrijke contacten, dit. is ook een van de reden dat ik op g.v. zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook "toevallig" "perongeluk"op deze site terecht gekomen, in mijn speurtocht naar een kat, hahahaha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja perongeluk!!!!!!
Gelovers.

Christenen, Moslims, Jaïnisten, zij die geloven dat de westerse wetenschap de wereld correct en volledig beschrijft, de gemeleerde groep mensen die niet alle paranormale verschijnselen afdoen als onzin.

Ik neem aan dat de vraag is of zij een minder sterke realiteitszin hebben dan niet-gelovers. Van die zeldzame mensen die echt nergens in geloven. Niets.

Nee, ik denk het niet.

Mensen die echt helemaal nergens in geloven geven mijns inziens namelijk blijk van een uitermate gemankeerd gevoel voor realiteit.
14 jaar geleden
Als je gelooft dat een spiegel breken 7 jaar ongeluk brengt, dan hebben zulke gelovers een minder sterke realiteitszin (dan gemiddeld).
Als je gelooft dat Linux veiliger inelkaar steekt dan Windows, dan hebben zulke gelovers een sterkere realiteitszin (dan gemiddeld).
't Hant er dus vanaf _wat_ je gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar er zijn wel mensen die het leven of hun daden zelf zo zwaar vinden dat zij vluchten in het geloof.
Wanneer dát geloof, gereformeerd/hervormd, Leger de heils, ik noem maar wat, niet volstaat, hun gevoel niet bevredigd heeft, neigen zij opnieuw naar een ander geloof.

Ik ken dit soort mensen, altijd op zoek om in het reine met zich zelf te komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik geloof in spiritualiteit, leven in liefde voor je zelf en je medemens. Ik leef wel degelijk in de realiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het antwoord op uw vraag formeel ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is geloof wat is geloven, volgens mij is geloven: het niet zeker weten, anders zou men zeggen: Ik weet het zeker. Geloven en zeker weten zijn 2 heel verschillende dingen.