Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat stellen de poorten en bruggen op onze huidige EURO-biljetten voor?

Op de voorkant van alle eurobiljetten staan poorten en op de achterkant van alle eurobiljetten staan bruggen. Het is de bedoeling geweest om alleen maar fictieve poorten en bruggen te ontwerpen voor de biljetten, omdat andere landen zich anders achtergesteld kunnen voelen. Dit is bij mij bekend (http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurobankbiljetten).

Wel heeft de ontwerper zich voor de brug op de achterzijde van het € 5 - biljet laten inspireren door de Franse Pont du Gard. Dit is nl. ook een Klassiek en Romeins aquaduct.

Is er voor meer bruggen en/of poorten bekend waar de ontwerper zich heeft geïnspireerd? Of zijn er achterliggende gedachten bij de ontwerpen?

Ik hoor graag meer hierover van u. Dank u wel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De bruggen symboliseren de verbinding tussen de landen en zijn willekeurige afbeeldingen van niet bestaande bruggen, net als de andere kant on bestaande gebouwen zijn maar afbeeldingen die een bepaalde periode/stijl voorstellen.
Men wou zich niet vastpinnen aan een of ander land.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig initiatief, en hebben die ook een naam gekregen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Proficiat, zeer mooie afbeeldingen, zou ik wel eens willen zien.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding