Hoe ziet een goede privé admistratie er uit?

Dus hoe schep ik orde in de chaos van papieren?
Waar moet ik beginnen en wat heb ik er voor nodig.
Wat moet je bewaren en wat niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daar heb je hele handige ladenkastjes voor. Die zijn trouwens wel erg duur. Als je twee van die kastjes met 15 laden elk koopt, ben je al een heel eind. Of evt. eentje met 15 en de ander met 30 laatjes. Toegevoegd na 22 minuten: PS: ga voor de metalen versies. Geen plastic rotzooi: na een tijdje zijn er her en der stukken afgebroken, verbogen en verkleurd. O.a. door de invloed van UV-licht.

Bronnen:
Google Bisley, maar er zijn ook 'klonen'...

Bankafschriften gelijk opbergen. Rekeningen gelijk betalen. Loonstroken in een map doen op volgorde. Papieren van verzekeringen etc ook allemaal netjes in een map, en je administratie is op orde.

Als het allemaal echt helemaal privé is hoef je maar heel weinig te bewaren. Alleen dingen die van belang zijn voor je belastingaangifte, die nog als bewijs kunnen dienen. Ook het aantal jaren dat je ze moet bewaren is niet geregeld voor een privé-persoon, je kunt ze weggooien als je denkt dat je ze niet meer nodig hebt.

Ik bewaar alles van de laatste 5 jaar waar ik mee in 'problemen' kan komen en ik iets moet aantonen. Kortom van alle bedrijven waar ik contact mee heb. Ik heb 5 ordners en onderverdeling in bedrijven of toepassingen. Dus Huis, energie, water, gemeente, telefonie, mobiel, internet, persioen, medisch, verzekeringen, belastingen, loon, werkgever, enz, enz. Gesorteerd op datum, laatste correspondentie bovenaan. Onderverdeling: Medisch = huisarts, tandarts, verzekering, overige.

Je koopt een stapel mapjes en je zet op het mapje de naam van de instantie. Zo maak je dossiers van je eigen administratie,loonstroken,jaaropgaves,verzekeringen.Zo vind je alles weer makkelijk terug. Succes Ik bewaar alles 3 jaar daarna gooi ik het oudste weg behalve mijn pensioen overzichten en jaar opgaves.

Ik neem per jaar 1 map (ordner) met veschillende tabbladen. Voorin gaan de bankrekeningen, per tabblad 1 en achterin alle betaalde (of gereedstaande) facturen (rekeningen) op alfabetische volgorde. Rekeningen die ik binnenkrijg zet ik zo snel mogelijk voor betaling klaar, met als betaaldatum 2 dagen voor de uiterlijke betaaldatum. In die map komen ook de verzekeringen en loonstroken en jaaropgaves. Van eventuele aanschaffingen zoals tv, wasmachine etc gaan ook de facturen in de map. De map bewaar ik zo'n 7 jaar, wat de wettelijke termijn voor loonadministratie is. Verder heb ik een pot waarin ik de bonnetjes van kleding en kleine aanschaffingen zoals speelgoed bewaar. Mocht er iets stuk gaan dan spit ik daartussen tot ik de bon gevonden heb. Pinbonnetjes gooi ik vrijwel direkt weg (benzine, geldopname's supermarkt).

Aangezien je zelden de gegevens hoeft terug te zoeken is iedere inspanning om het netjes op te bergen er een teveel. Neem een grote plastic kist en gooi daar alles in, maar wel bij elkaar behorende zaken aaneengeniet (garantiebewijs aan betaalbewijs/nota), Neem eem tweede kist en gooi daat alle gebruiksaanwijzingen in, neem een ordner met een jarenscheiding en berg daarin alle zaken op, die met jouw belasting te maken heeft. Een in de 5 jaar begin je met een nieuwe kist 1 en een tijd later verbrand je de oude kist 1 in de tuin (garanties gelden dan toch niet meer)

Alles heel netjes ordenen door alles in mappen te doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100