na hoeveel jaar is een strafblad verlopen?

Ik ga een opleiding doen en daarna werken kan dat met een strafblad?en hoe lang duurt het voordat je bewijs van goed gedrag kan aanvragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.8K

Antwoorden (3)

Je strafblad vervalt nooit. Je bent veroordeelt dus dat staat geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Bij een misdrijf krijgt u altijd een strafblad (als u ouder bent dan 12 jaar). Bij een overtreding hangt het af van de soort overtreding en de opgelegde straf. Als u een strafblad (officieel 'uittreksel justitiële documentatie') heeft, staat u geregistreerd bij Justitie.

Overtredingen zijn lichte strafbare feiten, zoals openbare dronkenschap en verkeersovertredingen. Voor deze overtredingen hoeft u niet voor de rechter te komen en krijgt u geen strafblad. Misdrijven zijn ernstigere strafbare feiten, zoals de handel in drugs, diefstal of moord.

Gegevens over misdrijven blijven minimaal 30 jaar geregistreerd. Als de straf langer dan 3 jaar duurt, wordt de termijn verlengd met de duur van die straf. Bij vrijheidsstraffen van 8 jaar of meer wordt de termijn verlengd met 10 jaar. Bij zedenmisdrijven worden de gegevens pas verwijderd 20 jaar nadat de dader is overleden.

Gegevens over overtredingen blijven meestal 5 jaar geregistreerd. De termijn is 10 jaar als u bent veroordeeld tot een vrijheidsstraf of een taakstraf."

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straffen-en-maatregelen/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-een-strafblad.html

Dan de Verklaring Omtrent het Gedrag. Het hebben van een strafblad wil niet per definitie zeggen, dat je de verklaring nooit meer kunt ontvangen. Bij het afgeven van de verklaring wordt namelijk ook gecontroleerd waarvóór hij wordt aangevraagd. Zoals het op de bronsite staat:

"U krijgt een VOG als uit het onderzoek voor een VOG blijkt dat u geen strafbare gedragingen op uw naam heeft staan. Als er wel sprake is van strafbare gedragingen, beoordeelt Justis of deze relevant zijn voor het doel waarvoor de verklaring is aangevraagd. Zo zijn voor het beroep van onderwijzer andere strafbare feiten van belang dan voor de functie van accountant.

Bij het onderzoek raadpleegt Justis het Justitieel Documentatiesysteem. In dit register staan gegevens over de afwikkeling van strafbare feiten; van veroordelingen tot niet vervolgde zaken en transacties. Daarnaast kan Justis politieregistergegevens bij het onderzoek betrekken en inlichtingen inwinnen bij het Openbaar Ministerie en de Reclassering. De gegevens worden in samenhang gewogen en beoordeeld."

Iemand die taxichauffeur wil worden zal bijv. geen VOG krijgen als hij in de gevangenis heeft gezeten voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval wegens rijden onder invloed. Maar misschien wel als de VOG wordt aangevraagd als hij lid wil worden van een schietvereniging.
Computoon
11 jaar geleden
Een strafblad kan vervallen, afhankelijk van de aard van het gepleegde waar je voor veroordeeld bent geweest, na 5 jaar voor geregistreerde overtredingen en 20 of 30 jaar voor misdrijven .

Natuurlijk kun je een opleiding volgen en gaan werken.
Dat hoeft geen probleem te zijn.
Alleen als je solliciteert naar een baan waarbij in de sollicitatieprocedure een screening is opgenomen en/of een bewijs van goed gedrag vereist is, dan gaat het strafblad wel meespelen.

De aanstaande werkgever kan dan via de dienst Justis (Justitiële uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening) een informatieverzoek omtrent de sollicitant doen.

Banen waarbij zo'n onderzoek te verwachten is zijn o.m.: Veiligheidsmedewerker (bewaking e.d.), functies in de kinderopvang, scholen ed., bepaalde functies in het personen- en goederenvervoer, functies of banen waarbij vertrouwelijkheid een belangrijke rol speelt.