Waarom is het steeds normaler om in het openbaar scheldwoorden te gebruiken?

Of lijkt dat maar zo?

Zoals bijvoorbeeld hier (op tv nog wel): http://www.net5.nl/web/show/id=195252/langid=43/media=40547/page=1 (op 34.35 minuten)

Ik schrik daar dus van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik geef de schuld hiervan aan de overmatige nadruk die er tegenwoordig ligt op de zogenaamde vrijheid van meningsuiting, alles moet gezegd kunnen worden. Fatsoen, waardoor je weet dat wat kwetsend is, en waardoor je sommige dingen wel denkt, maar niet onmiddellijk zegt, is in deze tijd vaak ver te zoeken. Ik denk dat we prettiger met elkaar kunnen leven als we meer rekening proberen te houden met elkaar en niet zo n dogma maken van die vrijheid van meningsuiting. Het is allemaal absoluut overtrokken!

Notitie: als er een camera in de buurt is worden mensen snel onnatuurlijk gespannen, zou dat mee kunnen spelen? Zodra er 1 schaap over de dam is volgt de rest vanzelf. Mensen imiteren elkaar in bijna alles wat ze doen. Dit is een onderbewust proces. Als jij de omgeving inspireert, schokt of provoceert dan geeft je dat een bepaalde status, als gangmaker. Van schelden in het openbaar merk ik overigens in de praktijk heel weinig. Al moet ik daarbij (opscheppen) vertellen: ik ga wel om met veel social workers en intelligentsia. Kan het daardoor komen dat ik er niet veel van merk? Is het een groot probleem in de maatschappij?

Getalsmatig gezien kan het zo zijn dat in het openbaar vaker scheldwoorden worden gebruikt. Alleen op grond van dat gegeven vind ik het niet normaler worden. Bij normaal lijkt iets immers tot norm te zijn verheven en in die zin zie ik het gebruik van scheldwoorden op welke plaats dan ook, niet als normaal.

Omdat een ieder het doet. Mensen zijn beinvloedbaar en passen zich aan elkaar aan of dit nou positief of negatief is. Slecht zijn is altijd makkelijker. En als je niet meer op hoeft te letten wanneer je scheld, want het is nu net als adem halen, waarom niet.