Welke aanhef kun je in een email aan een advocaat gebruiken die je niet persoonlijk kent, maar die je even iets moet vragen ivm. een faillissement.

Is het weledelgestrenge heer (achternaam)?
Wordt ook de academische titel gebruikt (mr.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
66.8K

Het beste antwoord

Onderstaand voorbeeeld komt van de Taaladvies-site. In de tekst gaat het om een notaris maar 'toevallig' geldt voor een advocaat exact dezelfde aanschrijfvorm.

"Titulatuur: de weledelgestrenge notaris

Ik wil een brief schrijven aan onze notaris (de heer P. Voorman). Hoe moet ik die brief adresseren en wat is de juiste aanhef voor een notaris?

Als u de formele titulatuur wilt gebruiken, zou in de adressering moeten staan: 'De weledelgestrenge heer P. Voorman'. De aanhef van de brief zou dan luiden: 'Weledelgestrenge heer Voorman,' of 'Hooggeachte heer Voorman,'.

In de praktijk wordt de formele titulatuur weinig meer gebruikt; doorgaans is de aanhef 'Geachte heer Voorman' voldoende. Als u weet of vermoedt dat de aangeschrevene prijs stelt op formele titulatuur, kunt u die beter wel gebruiken. In zulke gevallen kan het onderstaande rijtje uitkomst bieden, waarin enkele veelgebruikte ambtelijke functienamen met bijbehorende adressering en aanhef zijn opgenomen. (Opmerking: waar in de adressering mevrouw staat, mag ook vrouwe worden gebruikt, maar dat wordt gezien als een verouderde vorm.)

advocaat (mr.)

De weledelgestrenge heer/mevrouw [voorletters achternaam]

Weledelgestrenge / Hooggeachte / Zeer geachte heer/mevrouw [achternaam],
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

gebruik gewoon "geachte heer". zo officieel zoals jij zegt hoeft helemaal niet.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
De officiele titel van een advocaat is "Meester"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een academische titel, geen aanspreek titel.
De weledelgestrenge heer/vrouw A.B. Consigliere

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/titulatuur-de-weledelgeleerde-notaris