Als bij een nederlands proefwerk wordt gevraagd, welk woord is onverzorgd gebruikt, wat betekent onverzorgd dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De combinatie van vraagwoord en voegwoord wordt algemeen beschouwd als onverzorgd taalgebruik. Dat geldt in het bijzonder voor de dubbele toevoeging of dat. Bijvoorbeeld je weet niet hoe iemand heet en zegt: "Ik weet niet hoe hij heet". Dit is goed. Of "Ik weet niet hoe of hij heet". Of ""Ik weet niet hoe of dat hij heet". De laatste twee zijn voorbeelden van onverzorgd taalgebruik.

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/592

Ik zou neigen naar "onzorgvuldig", "niet correct" maar ik vind het een rare uitdrukking.

Ik denk dat ze een woord bedoelen waar beter een ander woord voor gebruikt had kunnen worden, of beter weggelaten had kunnen worden, of eigenlijk niet helemaal bij de zin past.

Het lijkt me dat dit synoniem is aan slordig taalgebruik. Woorden afraffelen, verkeerde interpretatie, nuance, vorm/inhoudkwesties e.d.

Ik denk dat bedoeld wordt welk woord is gebruikt dat eigenlijk een iets andere betekenis heeft of dat eigenlijk in een andere vorm gebruikt zou moeten worden, bijvoorbeeld: "Zij is ziekte geweest" of "de hond nam de stok terug" (i.p.v. bracht).

Ik vind onverzorgd geen Nederlands in dit verband. Ik zou liever hier het woord onzorgvuldig gebruiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100