Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als bij een nederlands proefwerk wordt gevraagd, welk woord is onverzorgd gebruikt, wat betekent onverzorgd dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
592
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik denk dat het woord "onverzorgd" hier onverzorgd is gebruikt. Het past namelijk niet in de zin, vind ik. Het lijkt erop of dit proefwerk is gemaakt door iemand die de Nederlandse taal niet geheel machtig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een typisch voorbeeld van onzorgvuldig taalgebruik door de proefwerkopsteller.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De combinatie van vraagwoord en voegwoord wordt algemeen beschouwd als onverzorgd taalgebruik. Dat geldt in het bijzonder voor de dubbele toevoeging of dat.

Bijvoorbeeld je weet niet hoe iemand heet en zegt:
"Ik weet niet hoe hij heet". Dit is goed.
Of "Ik weet niet hoe of hij heet".
Of ""Ik weet niet hoe of dat hij heet".
De laatste twee zijn voorbeelden van onverzorgd taalgebruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit leek mij het beste antwoord.

Andere antwoorden (5)

Ik zou neigen naar "onzorgvuldig", "niet correct" maar ik vind het een rare uitdrukking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze een woord bedoelen waar beter een ander woord voor gebruikt had kunnen worden, of beter weggelaten had kunnen worden, of eigenlijk niet helemaal bij de zin past.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat dit synoniem is aan slordig taalgebruik. Woorden afraffelen, verkeerde interpretatie, nuance, vorm/inhoudkwesties e.d.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat bedoeld wordt welk woord is gebruikt dat eigenlijk een iets andere betekenis heeft of dat eigenlijk in een andere vorm gebruikt zou moeten worden, bijvoorbeeld: "Zij is ziekte geweest" of "de hond nam de stok terug" (i.p.v. bracht).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind onverzorgd geen Nederlands in dit verband. Ik zou liever hier het woord onzorgvuldig gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding