hoe kan het dat mevrouw hennis nog steeds in de 2e kamer zit?

zag haar laatst nog in politieke filmpjes en ze heeft ook gestemd op de meest recente motie van wantrouwen ik dacht dat ze allang uit de kamer was??

1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Ze was minister nu niet meer maar wel kamer lid gebleven. Waarom zou ze niet meer in de tweede kamer zitten dan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad @ronron1212,een demissionaire Minister (een staatssecretaris ook) is formeel ook Tweede Kamerlid. Zij stond op een verkiesbare tweede plaats tijdens de verkiezingen en kreeg ruim 148.000 voorkeurstemmen, was dus formeel vanaf 15 maart 2017 Tweede Kamerlid voor de VVD fractie. Zij heeft gebruik gemaakt van haar rechten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Parra187,misschien aardig voor u om ook te weten:
behalve minister Jeanine Hennis-Plasschaert waren er nog zeven bewindslieden die deel uitmaakten van het Kabinet Rutte-II en tevens vanaf 14 maart 2017 Tweede Kamerlid.
Premier Mark Rutte,de staatssecretarissen Dekker en Dijkhoff en de PvdA-bewindslieden: vicepremier en minister Asscher,de ministers Dijsselbloem en Lilianne Ploumen en staatssecretaris Sharon Dijksma
Alle acht zijn rond 23 maart 2017 opnieuw beëdigd als lid van de Tweede Kamer

Antwoorden (2)

Jeanine Hennis-Plasschaert zit niet 'nog steeds' in de Tweede Kamer, ze is opnieuw Tweede Kamerlid geworden. Van 2012 tot oktober 2017 zat ze als minister in de regering, dus toen kon ze geen lid van het parlement zijn. Na haar aftreden als minister is zij op 23 oktober 2017 opnieuw beëdigd tot Tweede Kamerlid namens de VVD.
Even een mini opfriscursus staatsinrichting: de regering, bestaande uit de ministers en formeel gezien ook de Koning, is onderdeel van de de uitvoerende macht. De regering is belast met het bestuur (komt neer op het uitvoeren en toepassen van wetten) en heeft een mede-wetgevende taak, dat wil zeggen dat de regering de bevoegdheid heeft wetsvoorstellen in te dienen bij het parlement. Er wordt ook wel eens gezegd dat de regering onderdeel is van de wetgevende macht, maar dat is strikt genomen niet juist.

De Tweede Kamer vormt samen met de Eerste Kamer de wetgevende macht. Samen noem je de beide kamers ook wel het Parlement of de Staten-Generaal. Het parlement stemt uiteindelijk over de wetsvoorstellen. Daarnaast hebben ze een controlerende functie jegens de regering.

Dat mevrouw Hennis-Plasschaert niet heeft kunnen aanblijven als lid van de regering, staat niet direct op gespannen voet met een lidmaatschap aan de Tweede Kamer, nu het twee verschillende organen zijn met verschillende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Toegevoegd op 10 maart 2018 12:42: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vanaf 15 maart 2017, het moment van het begin en tijdens de kabinetsformatie die geleid heeft tot het Kabinet Rutte-III, was mevrouw Hennis-Plasschaert formeel Tweede Kamerlid. Ook in Kabinet-Rutte-III is zij gewoon-Kamerlid in de Tweede Kamer.
Wat dat betreft heeft @Parra187 gelijk. Mevrouw Hennis-Plasschaert zit nog steeds in de Tweede Kamer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jeanine Hennis-Plasschaert zat niet van 2012 tot oktober 2017 als minister in de regering, maar tot 15 maart 2017. Vanaf 15 maart 2017 was zij demissionair minister van Defensie tijdens de kabinetsformatie en formeel Tweede Kamerlid. Op 24 oktober 2017 is zij opnieuw beëdigd als Tweede Kamerlid van het Kabinet Rutte-III. Zij wilde niet terugkeren als bewindspersoon maar besloot haar toelichting met de woorden: ik blijf inde kamer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De wetgevende macht bestaat uit het Parlement (de Eerste en de Tweede Kamer) én de regering.
De regering bestaande uit de Koning en de Ministers is geen ónderdeel van de uitvoerende macht, de regering ís op landelijk niveau de uitvoerenden macht, die taken heeft gedecentraliseerd op o.a. provinciaal en gemeentelijk niveau
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
JoanDArc, ik doelde erop dat zij tijdens haar missionaire ministerschap geen Tweede Kamerlid was. Bron wat betreft de genoemde datums? Een demissionair minister is ook een minister, zij het met de vermelding dat het kabinet in staat van ontslag is. De termijn van haar ministerschap in mijn antwoord is juist. De regering is, nogmaals, strikt genomen geen onderdeel van de wetgevende macht. Er zullen collega-staatsrechtwetenschappers zijn die beweren van wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar is wel iets voor te zeggen, want de nadruk is steeds meer op het indienen van wetsvoorstellen komen te liggen. Een aantal van mijn collega’s spreekt wel van de spreiding der machten, in plaats van de scheiding der machten. Maar gelet op de totstandkoming van onze staatsinrichting het feit dat het Parlement als enige wetten vaststelt, maakt de regering strikt genomen geen onderdeel uit van de wetgevende macht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op nationaal niveau is de regering de uitvoerende macht. Als je de nationale en regionale niveaus voor het gemak samen neemt, maakt de regering onderdeel uit van de uitvoerende macht. In feite wee manier om hetzelfde te zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik merk dat je het graag zou willen, JoanDArc, maar in het staatsrecht zijn er eigenlijk weinig in beton gegoten definities. Er is over veel punten, zeker vanuit historisch perspectief, discussie mogelijk. Dat is de reden waarom je in de wetenschappelijke staatsrechtliteratuur soms schijnbare tegenstrijdigheden kunt lezen. Staatsrechtwetenschapper A zal beargumenteren dat de regering onderdeel uitmaakt van de wetgevende macht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Staatsrechtwetenschapper B zal dit, refererend aan de leer van Montesquieu, tegenspreken. Die dynamiek in ons vakgebied is wat het staatsrecht wat mij betreft juist zo boeiend maakt. Kom eens mee naar één van onze vierjaarlijkse diners, je zult heus versteld staan :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ter aanvulling voor de vraagsteller: ik veronderstelde in je vraagstelling dat je het verschil tussen lid van de regering en lid van het parlement niet helemaal goed door had. Dus een minister die opstapt en daarna Tweede Kamerlid is of blijft, staat niet op gespannen voet met de machtenscheiding. In dit geval was er wel iets bijzonders aan de hand, want mevrouw Hennis-Plasschaert was in haar demissionaire ministersperiode tevens Kamerlid. Dat kan op grond van artikel 57 lid 3 van de Grondwet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar zij was dus tijdens haar missionaire ministerschap geen Tweede Kamerlid (uitgesloten op grond van artikel 57 lid 2 Grondwet).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor wie geïnteresseerd is in de totstandkoming van de verschillende machten, kan ik het boek De l'Esprit des Lois van Montesquieu van harte aanbevelen. Het is ook in het Nederlands uitgegeven: Over de geest van de wetten. Voor een beetje staatsrechtliefhebber blijft het van 't begin tot eind boeien. Je gaat er zelf kritisch door nadenken en niet blind vertrouwen op wat er standaard aan informatie over de machten te vinden is (de Wikipedia kennis).
Ministers en staatssecretarissen mogen tijdens de kabinetsformatie na de verkiezingen lid zijn van de Tweede Kamer. Jeanine Hennis-Plasschaert, die op 3 oktober 2017 vrijwillig haar ontslag als demissionair minister van Defensie heeft ingediend, was dus tijdens deze demissionaire kabinetsperiode formeel óók Tweede Kamerlid.
Zij stond als tweede op de verkiezingslijst van 15 maart 2017, kreeg ruim 148.000 voorkeurstemmen en keerde terug (bleef) in de Tweede Kamer in Kabinet Rutte-III.
Zij werd op 24 oktober 2017 opnieuw beëdigd als Tweede Kamerlid.
Momenteel is mevrouw Hennis aangesteld als reservist in de rang van kapitein-luitenant ter zee bij de Koninklijke Marine en tevens gewoon kamerlid voor de VVD met de portefeuilles FIN Rijksbegroting en FIN Europees en internationaal monetair beleid.
Dus: doordat de ex-minister van Defensie, Jeanine Hennis-Plasschaert, formeel tijdens haar demissionaire periode vanaf 15 maart 2017 ook Tweede Kamerlid was én na haar vrijwillige aftreden als demissionair minister wel Kamerlid wilde en mocht blijven én te kennen gaf dat zij tijdens de periode Kabinet Rutte-III wegens zoveel voorkeurstemmen tijdens de verkiezingen haar rechtmatige plaats in wilde nemen als Tweede Kamerlid, zit
Jeanine Hennis-Plasschaert nog steeds, of alweer, in de Tweede Kamer.
Toegevoegd op 12 maart 2018 20:34: tekst