Wie bewaakt de Nederlandse ambassades?

Nederland heeft in veel gevaarlijke landen ambassades of een consulaat-generaal. Dit is natuurlijk een makkelijk doelwit voor mensen met slechte bedoelingen. Mijn vraag is dan ook wie dit beveiligt? En heeft een ambassadeur daar bijvoorbeeld dan een bodyguard en zo ja, is dat een Nederlander of een local?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Alle elektronische beveiligingsmaatregelen die noodzakelijk zijn voor de beveiliging van de ruim 135 Nederlandse Ambassades en consulaten worden wereldwijd door Chubb Fire & Security geleverd, geïnstalleerd en onderhouden.
Een team van technici staat continu paraat om over de wereld te vliegen en soms in moeilijke omstandigheden en gebieden met een bijzondere dreiging de elektronische beveiliging op niveau te houden. Geregeld worden circa 60 Ambassades bezocht voor het plegen van onderhoud aan de systemen.
Voor deze “wereldklus” is in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken een unieke projectaanpak ontwikkeld. Deze aanpak moet er voor zorgen dat ander het transport van personen en goederen geen onnodige vertraging oploopt en de werkzaamheden in zo veilig als mogelijk omstandigheden uitgevoerd kunnen worden. Op het terrein van de Nederlandse ambassade/consulaten kunnen Nederlandse bewakers ingezet worden.
Mocht er een acute dreiging verwacht worden, zoals momenteel in Brussel, dan dienen de ambassades extra bewaakt te worden door een onderdeel van de plaatselijke militairen. Kan de veiligheid niet worden gewaarborgd door het gastland dan wordt de ambassade/consulaat gesloten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Tijdens de commotie de afgelopen dagen is de Nederlandse Ambassade in Ankara extra bewaakt door de Turkse oproerpolitie, het Nederlandse zwaarbeveiligde pand van het consulaat in Istanboel is van buitenaf iets minder streng bewaakt geweest.
http://www.ad.nl/dossier-rel-met-turkije/woedende-protestanten-bij-nederlandse-ambassade-en-consulaat-in-turkije~a7159235/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Heb mijn antwoord verwijderd, betere bronnen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit was niet echt het antwoord waar ik naar zocht. In bijvoorbeeld de serie Homeland wordt de Amerikaanse ambassade bewaakt door bewapende Amerikaanse mariniers. Is dit bijvoorbeeld ook in Nederland het geval?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@amunta, jammer dat de werkelijkheid en het antwoord niet aan de verwachtingen voldoet.
Dat Amerika al hun ambassades permanent laat bewaken door hun mariniers is zeker niet het geval. Hooguit in incidentele gevallen als er sprake is van kans op een terroristische aanslag, m.a.w. als een ambassade doelwit is, zoals in 2012 in Sudan en Jemen. Dan is er meer sprake van een anti-terroristenteam. Als het gevaar is opgeheven gaan de Amerikanen weer naar huis. Ook in 2015 waren er in België geen Nederlandse mariniers noch Amerikaanse mariniers aanwezig, er werden toen slechts vijf ambassades extra door Belgische militairen bewaakt. De andere ambassades werden alleen extra beveiligd, niet extra bewaakt. Geen enkele buitenlandse marinier te bekennen.
In Nederland is G4S (Group 4 Securicor) - Nederland verantwoordelijk voor de beveiliging van de Amerikaanse ambassade en het Amerikaanse consulaat in Den Haag.
Als je de bronnen goed leest, zul je zien dat er nergens over Nederlandse noch Amerikaanse mariniers wordt gesproken.
Ik heb nog nooit iets van de serie Homeland gezien, kan er niet over oordelen. De werkelijkheid is meestal minder sensationeel en trekt dan minder kijkers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Herstel:
de Amerikaanse Ambassade is in Den Haag,
het Amerikaanse consulaat is in Amsterdam.
Beide worden beveiligd door G4S https://www.verenigdestaten.info/consulaat-amerikaanse-ambassade-amsterdam/
http://www.g4s.nl/nl-NL/media%20trefpunt/News/2014/01/08/G4S%20beveiligt%20Amerikaanse%20ambassade/