Krijgen bedrijven subsidie's voor het maken van reclame?

Misschien is dit een hele domme vraag maar mij lukt het niet echt om dit op internet te vinden, kan iemand mij helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, daar zijn geen subsidies voor, reclame maken kost veel geld, maar de bedoeling hiervan is dat het ook weer veel geld oplevert, dit wordt verwacht uit de meerverkoop en de naamsbekendheid, die meer mensen naar de betreffende bedrijf moet trekken. Stichtingen en goede doelen worden vaak wel gesponsord om hun reclame te kunnen bekostigen.

Geen subsidies, nee. Bedrijven betalen hun eigen reclame, dat zijn gewoon bedrijfskosten. Net als de kosten voor salarissen, telefonie en leaseauto's. Bij 'gedrukte media' gebeurt het wel eens dat er advertentieruimte over is op een advertentiepagina. Dat 'lege vlak' moet gevuld worden. Voor dat doel zijn er genoeg goededoelen die kant-en-klare 'stoppers' (ook wel 'vullers' genoemd) aanleveren, die kosteloos geplaatst worden. Wat ook voorkomt, is dat (bijv.) supermarkten vergoedingen krijgen van grote fabrikanten voor het promoten van hun artikelen. Of dat winkeliers de kosten van hun advertenties (die de kranten-/tijdschriftuitgeverij aan hen heeft berekend) mogen doorbelasten aan de inkooporganisatie van hun goederen, zodat ze 'gratis' reclame hebben kunnen maken.

Losse bedrijven misschien niet, maar brancheorganisaties wel. En omdat een brancheorganisatie meestal een samenwerking van een aantal bedrijven is met als doel de belangen van die bedrijven te behartigen, komt het er wel op neer dat die bedrijven gewoon samen subsidie krijgen om reclame te maken voor hun producten. Het verschil is alleen dat dan niet reclame wordt gemaakt voor product van bedrijf X, maar voor het product in z'n algemeen. Zo kreeg het NZO, een samenwerking van 11 zuivelbedrijven, in 3 jaar tijd 1,45 miljoen euro subsidie van de EU om zuivel te promoten, omdat meer mensen zuivel moeten gaan drinken zodat de melkboeren het financieel beter krijgen. En het Productschap Pluimvee heeft een paar jaar geleden in 3 jaar tijd 5,3 miljoen euro subsidie gekregen om reclame te maken voor kippenvlees. "De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) krijgt de komende drie jaar in totaal 1,45 miljoen euro van Brussel voor de promotie van zuivel." "EU-commissaris Mariann Fischer Boel onderstreepte dat de promotie van zuivel een manier is om noodlijdende melkveehouders tegemoet te komen. Volgens haar is de melkprijs vooral lager omdat de consumptie is gedaald." "Het Productschap Pluimvee heeft voor de jaren 2007 tot 2009 5,3 miljoen euro voor kipreclame van de EU gekregen."

Bronnen:
http://www.boerderij.nl/Home/Achtergrond/2...
http://www.vleesmagazine.nl/Nieuws/Algemee...