Krijgen bedrijven subsidie's voor het maken van reclame?

Misschien is dit een hele domme vraag maar mij lukt het niet echt om dit op internet te vinden, kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"mij lukt het niet echt om dit op internet te vinden" Dat komt omdat het niet gebeurt en omdat nog niemand bedacht heeft dat dat logisch zou kunnen zijn en het dus ontkracht zou moeten worden. Zoiets dus: Hoewel je het zou verwachten krijgen bedrijven geen subsidies van de overheid om reclame te maken (koekoek). Commerciële bedrijven zouden zich een deuk lachen als ze geld zouden krijgen voor reclame, waar ze dan uiteindelijk weer geld mee verdienen. Voor de inwoners is het ook alleen maar irritant. Subsidies zijn er in het algemeen om het publiek belang te dienen, niet om winstgevende bedrijven winstgevender te maken. De ophef zou spectaculair zijn als bekend wordt gemaakt dat Shell 50 miljoen euro subsidie krijgt om zich te promoten. De vraag die dus rest... wat zou jij er zelf van vinden als bedrijven "ons" overheidsgeld zou krijgen om hun eigen producten te promoten?
Computoon
11 jaar geleden
Als ABN AMRO nu reclame maakt, doen ze het in feite van overheidsgeld. Maar het is wat stil op dit gebied nu.

Antwoorden (3)

Nee, daar zijn geen subsidies voor, reclame maken kost veel geld, maar de bedoeling hiervan is dat het ook weer veel geld oplevert, dit wordt verwacht uit de meerverkoop en de naamsbekendheid, die meer mensen naar de betreffende bedrijf moet trekken.
Stichtingen en goede doelen worden vaak wel gesponsord om hun reclame te kunnen bekostigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen subsidies, nee. Bedrijven betalen hun eigen reclame, dat zijn gewoon bedrijfskosten. Net als de kosten voor salarissen, telefonie en leaseauto's.

Bij 'gedrukte media' gebeurt het wel eens dat er advertentieruimte over is op een advertentiepagina. Dat 'lege vlak' moet gevuld worden. Voor dat doel zijn er genoeg goededoelen die kant-en-klare 'stoppers' (ook wel 'vullers' genoemd) aanleveren, die kosteloos geplaatst worden.

Wat ook voorkomt, is dat (bijv.) supermarkten vergoedingen krijgen van grote fabrikanten voor het promoten van hun artikelen.

Of dat winkeliers de kosten van hun advertenties (die de kranten-/tijdschriftuitgeverij aan hen heeft berekend) mogen doorbelasten aan de inkooporganisatie van hun goederen, zodat ze 'gratis' reclame hebben kunnen maken.
Computoon
11 jaar geleden
Losse bedrijven misschien niet, maar brancheorganisaties wel. En omdat een brancheorganisatie meestal een samenwerking van een aantal bedrijven is met als doel de belangen van die bedrijven te behartigen, komt het er wel op neer dat die bedrijven gewoon samen subsidie krijgen om reclame te maken voor hun producten. Het verschil is alleen dat dan niet reclame wordt gemaakt voor product van bedrijf X, maar voor het product in z'n algemeen.

Zo kreeg het NZO, een samenwerking van 11 zuivelbedrijven, in 3 jaar tijd 1,45 miljoen euro subsidie van de EU om zuivel te promoten, omdat meer mensen zuivel moeten gaan drinken zodat de melkboeren het financieel beter krijgen. En het Productschap Pluimvee heeft een paar jaar geleden in 3 jaar tijd 5,3 miljoen euro subsidie gekregen om reclame te maken voor kippenvlees.

"De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) krijgt de komende drie jaar in totaal 1,45 miljoen euro van Brussel voor de promotie van zuivel." "EU-commissaris Mariann Fischer Boel onderstreepte dat de promotie van zuivel een manier is om noodlijdende melkveehouders tegemoet te komen. Volgens haar is de melkprijs vooral lager omdat de consumptie is gedaald." "Het Productschap Pluimvee heeft voor de jaren 2007 tot 2009 5,3 miljoen euro voor kipreclame van de EU gekregen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Je kunt in deze situatie beter spreken van 'promotie' dan van 'reclame'. Reclame is slechts een vorm van promotie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt er maar aan welke definities van reclame en promotie je gebruikt. Volgens Van Dale zijn het bijvoorbeeld synoniemen. En op Wikipedia staat dit: "Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten." en "Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen reclame en promotie, waarbij dat laatste slaat op directe ondersteuning van de feitelijke verkoop, terwijl reclame ook als doel kan hebben het versterken van een imago."
Met die definities is reclame hier meer van toepassing dan promotie, omdat het hier gaat om het imago van zuivel/kip te verbeteren en niet zo om de directe verkoop.