Mark Cavendish is geboren op Isle of Man, dus waarom staat hij bij alle wedstrijden te boek als Brits?

Immers, Isle of Man is geen lid van de het Verenigd Koninkrijk (niet eens van de EU)....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder het Brits Kroonbezit (Engels: crown dependency) worden gebieden verstaan die direct onder de Britse Kroon vallen. Deze gebieden zijn noch onderdeel van het Verenigd Koninkrijk, noch een Kroonkolonie. Onder Brits Kroonbezit vallen de Kanaaleilanden en het eiland Man in de Ierse Zee. De gebieden onder Brits Kroonbezit maken geen deel uit van de Europese Unie.

Het Verenigd Koninkrijk verzorgt voor het kroonbezit het buitenlands beleid en de verdediging. Zaken als douane en immigratie worden door deze gebieden zelf geregeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vond ik op Wikipedia:
Het eiland Man (Engels: Isle of Man, Manx: Ellan Vannin) is een eiland in de Ierse Zee. Het is net als de Kanaaleilanden een Brits Kroonbezit. Het is geen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk (al wordt het daar vaak mee geassocieerd) noch van de Europese Unie. Het staatshoofd is Elizabeth II, die de titel Lord of Mann voert. De staatsvorm is een constitutionele democratie. Zie verder -indien gewenst-:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Man_(eiland) Bronnen:
- Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Man_(eiland)

Het beste antwoord

Isle of Man maakt inderdaad geen deel uit van het Verenigd Koninkrijk en is ook geen lid van de Europese Unie. Maar de Britse Koningin, Elizabeth II, is wél het officiële staatshoofd van het eiland. Ook zijn er veel Britse invloeden: de Engelse regering bepaalt mede de wetten van het eiland en regelt de buitenlandse betrekkingen en defensie. Hoewel het dus geen onderdeel is van het Verenigd Koninkrijk, is Man (net als de Kanaaleilanden) wel Brits Kroonbezit.

Kortom, al die eilanden vallen eigenlijk een beetje tussen wal en schip. Ze zijn in belangrijke mate zelfstandig, maar leunen sterk op het Verenigd Koninkrijk. De meeste bewoners (en dat geldt zeker ook voor de Kanaaleilanden) voelen zich nauw verbonden met Engeland. Ik denk dat dit ook voor Mark Cavendish geldt. Sterker nog: bij de wedstrijden waaraan hij deelneemt, vertegenwoordigt hij het Verenigd Koninkrijk. Zo nam hij namens Groot Brittannië aan de Olympische Spelen in Peking (2008).

De exacte bestuurlijke afspraken met betrekking tot het eiland Man en de Kanaaleilanden vind je hier: http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/+/http://www.dca.gov.uk/constitution/crown/govguide.htm
Pieter2011