Als iemand 'kut chinees' roept. Is dat een vorm van discriminatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand dat tegen mij zou zeggen (als ik een Chinees was) zou ik me in ieder geval gediscrimineerd voelen. Een niet-discriminerend alternatief is: klootzak. Dan zou diegene er ongeveer hetzelfde mee zeggen maar zonder de discriminerende lading.

Antwoorden (3)

Nee. Discriminatie is pas als iemand je iets ontneemt (een baan, normale toegang oid) op basis van je ras (bijv.)
Schelden met een ras is niet leuk, maar geen discriminatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, indien het om een chinees persoon gaat heeft meer weg van een soort racisme.
Indien het om een chinees restaurant gaat, bedoelt men er mee dat het een inferieur etablisiment betreft .
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je die plus ook geven anna!
Artikel 90 van het Wetboek van Strafrecht definieert discriminatie als "elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan of aangetast."
Het vermelden van een beroep, etniciteit, sexuele voorkeur, ziekte of geslacht in een verwensing is niet alleen onfatsoenlijk maar wel degelijk een vorm van discriminatie.