Hoe moet ik een traumatische ervaring overwinnen?

Afgelopen nacht heb een ik traumatische ervaring meegemaakt met dodelijke afloop. Dacht dat ik wel een stoere vent was en me er overheen kon zetten, maar dit is dus niet zo. Ben er helemaal kapot van. Er is mij slachtofferhulp aangeboden, maar dat vond ik op dat moment overdreven. Nu denk ik er anders over. Wat kan ik het beste doen om dit feit te accepteren en er mee te leren leven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Buiten het praten hierover met familie en vrienden, kan het ook goed zijn, toch nog contact op te nemen met slachtofferhulp, zij hebben ervaring en de kennis, om jou de juiste hulp te bieden, iets traumatisch meemaken is niet zomaar iets wat je even wegpraat, het moet daadwerkelijk verwerkt worden en het moet een plekje krijgen, vrienden en familie kunnen een goede troost zijn, maar weten vaak niet hoe hier mee om te gaan. Zorg voor goede begeleiding, zodat je er ook daadwerkelijk rust mee kunt krijgen, zodat het niet je leven lang door je hoofd spookt en het je letterlijk ziek maakt, jij hoeft niet stoer te zijn, een man die zijn emoties laat zien is ook stoer, dat heeft daar niets mee te maken. Je geeft zelf aan, dat je achteraf gezien toch beter wel slachtofferhulp had kunnen accepteren, dat kan alsnog, je kunt contact met hen opnemen via de site: www.slachtofferhulp.nl of laat je huisarts of hulpverlenende instantie die het eerder aangeboden heeft, het laten regelen. Ik wens je veel sterkte, met het verwerken hiervan. Toegevoegd na 25 minuten: Een ingrijpende gebeurtenis, zoals een misdrijf of verkeersongeluk, zet uw leven in meer of mindere mate op z’n kop. Hoe u hiermee om moet gaan laat zich niet vatten in hapklare tips en trucs. Wel kunnen onze medewerkers naar u luisteren en advies en tips geven. "Ondanks alles wat slachtoffers meegemaakt hebben, behouden ze toch vaak hun relativeringsvermogen en gevoel voor humor. Ze beschikken over veerkracht en zelfredzaamheid, vaak meer dan ze zelf vermoeden." Waarschijnlijk weet u zelf goed wat u nu nodig heeft, wij sluiten hier op aan. Dit kunnen we voor u doen: Luisteren naar uw verhaal, met u praten over wat u heeft meegemaakt. Nagaan welke emotionele reacties u ervaart en aangeven of dit 'normale' reacties zijn. Adviseren hoe u met deze reacties om kunt gaan en hoe u de gebeurtenis kunt verwerken. Adviseren hoe u om kunt gaan met uw kinderen. Volgen van het verloop van uw stressreacties en uw functioneren. U in contact brengen met lotgenoten. Zo nodig doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverlening via uw huisarts. Praktische hulp Emotionele steun Juridisch advies Casemanagement levensdelicten Calamiteiten Bent u slachtoffer, getuige of nabestaande? Slachtofferhulp biedt gratis juridisch advies, praktische hulp en emotionele steun. Of bel 0900-0101(lokaal tarief) ma-vr 09.00-17.00 uur

Bronnen:
www.slachtofferhulp.nl

Een traumatische ervaring moet verwerkt worden. Dat kan je niet zomaar wegdrukken. Je moet enkele fases door totdat je bij acceptatie komt. Dat heeft niets met stoere vent te maken. Het is een natuurlijke reactie van de geest en het lichaam om om te gaan met een ernstige gebeurtenis. Rouw ,laat het gevoel toe. Ga praten als je die behoefte voelt. Je bent pas stoer als je wat met je emoties doet. Wat is een traumatische gebeurtenis? Na een traumatische gebeurtenis gebeurt er heel veel met je. Je kunt denken aan een natuurramp, een ongeluk, een verkrachting of ander geweld.Ook dagelijks voorkomende situaties, zoals het (plotseling) verlies van een dierbare, kunnen traumatische klachten geven. Wat kunnen de reacties zijn? Mensen kunnen heel verschillend reageren na een trauma. Soms gaan mensen zich afscheiden van de heftige gebeurtenis, door er niet meer aan te denken. Dat kan in de eerste instantie helpen als je verder moet met je leven. Of men trekt zich terug in huis of in een eigen holletje. Ook dat kan in de eerste instantie een oplossing lijken. Er zijn verschillende manieren om een trauma te ontlopen. Echter een ernstige trauma is er plotseling weer. In angsten, boosheid, depressies, fobieën, sociale isolement, conflicten, slechte relaties, in dromen, flash backs, en fysieke klachten meldt het zich. Het trauma krijgt zo grip op je leven. Als dit een poos na de traumatische gebeurtenis plaatsvindt, leg je niet meteen de link naar die gebeurtenis. Denk bijv. aan soldaten die uit een oorlog komen, die pakken vaak hun gewone leven weer op en hebben pas na een aantal jaren merkbare ernstige klachten. Over het algemeen ontstaat in de eerste periode na een ingrijpende gebeurtenis angst, boosheid, ontreddering of gevoel van hulpeloosheid. Ook komen er flashbacks,nare dromen. Daarna kunnen depressieve gevoelens, passiviteit en soms slaapproblemen zich melden. Verstandig is als je jezelf omringt met alles wat je lief hebt: mensen, dieren, planten. Ook kun je proberen je emoties op papier te zetten of in schilderijen, tekeningen of muziek uiten. Het gebeurde krijgt zo langzaam een plaats en de draad van het normale leven kan worden opgepakt.

Meld je als nog aan bij slachtofferhulp zij kunnen je helpen en begeleiden. Het is een zeer professionele organisatie die goed de weg weet en je verder kan helpen.

Ik denk dat het al een goede stap zou zijn om dat idee van ‘een stoere vent die het niet nodig heeft om te praten’ af te stappen, iig voor een deel. Meld je niet alleen bij slachtofferhulp, maar sta er ook voor open. Overigens is dat pas èchte kracht: Dealen met je persoonlijke situatie om deze te overwinnen. Praat er ook over met anderen, en probeer toe te geven dat het je echt wat gedaan heeft. Maar slachtofferhulp zijn mensen met ervaring, professionals die weten wat ze doen. En dat is niet alleen kennis uit een boek die ze op jou toepassen, maar natuurlijk ook uitgebreide ervaring met andere gevallen en de welwillendheid om je aan te horen en te helpen. Dat is bij persoonlijke bekenden zelden het geval, dat je dat complete pakket aan eigenschappen en vaardigheden krijgt. Sowieso praat het op kwetsbare momenten makkelijker tegen een vreemde dan tegen een bekende bij wie je een bepaald imago probeert vol te houden; een probleem dat je feitelijk zelf al zegt te hebben. Overigens, wat je nu lijkt te zien als kracht is niets anders dan jezelf ervoor af te sluiten. Het eerste is een weg naar een overwinning, het tweede is niets anders dan negeren of zelfs ontwijken en wellicht dat het zal blijven drukken in je hoofd om misschien nooit meer weg te gaan. Terugkijkend: Overwinnen enerzijds en niets doen anderzijds. Welke is sterker? Je moet gewoon doen wat nodig is om het te boven te komen.

Alsnog de Slachtofferhulp inschakelen. Een traumatische ervaring draag je je leven lang mee en het is belangrijk het op de een of andere zinnige manier te verwerken. Het is niet raar of laf of slap of zo om alsnog aan te kloppen. Je doet het in de eerste plaats alleen voor je zelf maar later wellicht ook voor je eventuele partner en kinderen. Wie een knauw heeft gehad moet hulp hebben want reken maar, het komt aan.