Stel ik kom te overlijden. Ik heb niets geregeld met een notaris, of erfenis. Ik heb wel zelf dingen op papier gezet; is dat voldoende?

Stel ik heb allerlei dingen op papier gezet; waar mijn eigendom naartoe moet, en hoe ik dingen geregeld wil zien. Is er dan kans, dat een of ander familielid die ik misschien 1x in mijn leven heb gezien, dingen kan opeisen? En dat diegene dat ook krijgt? Of dat een of ander onafhankelijk persoon mijn eigendom kan verdelen?
Ik heb het immers niet officieel op papier staan, vooral omdat nog jong ben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja dit is voldoende. Het moet alleen wel volledig handgeschreven zijn, je volledige naam moet er opstaan, je handtekening en de datum eventueel met uur vermelding (als je er bijvoorbeeld twee op een dag schrijft, dit om aan te geven dat het vorige contract vervalt). Hier nog ff voor je opgezocht: Eigenhandig of onderhands testament Als je een testament wil opstellen, hoef je niet noodzakelijk een beroep te doen op een notaris en/of getuigen. Je kan ook opteren voor een eigenhandig testament dat je volledig zelf schrijft. Om rechtsgeldig te zijn moet een onderhands testament wel aan verschillende voorwaarden voldoen: Je mag het testament niet typen, het moet handgeschreven zijn. Je mag het testament niet door iemand anders laten schrijven, het moet in je eigen handschrift opgesteld worden. Je moet het testament dateren: een datum volstaat, een exacte uurweergave kan ook, maar is niet noodzakelijk of je zou die dag nog een testament moeten schrijven om het eerste te herroepen of aan te vullen. Deze datum is erg belangrijk, aangezien men zich hierop baseert om te concluderen of je op dat ogenblik wel bekwaam en gezond van geest was en alleen dan is een testament rechtsgeldig. Het testament moet je ondertekenen; je volledige naam en je handtekening volstaan daarvoor. Wat andere aspecten betreft, heb je meer vrijheid, maar bedenk wel dat het testament na je overlijden aan de notaris overhandigd moet kunnen worden en dat deze het moet kunnen lezen: Je hoeft niet per se een balpen te gebruiken, je mag je testament ook noteren neerschrijven met een stift, een vulpen of een potlood. Je mag kiezen waarop je het testament neerschrijft: meestal is dat een blad papier, maar het mag ook een enveloppe, een doek, een stuk hout, perkament... zijn. Ben je iets vergeten te vermelden of vergis je je? Geen probleem, je mag gerust toevoegingen, postscripta, wijzigingen... aanbrengen of je kan een nieuw testament opstellen waarin je het vorige ongeldig verklaart en nieuwe regelingen treft voor je goederen. Men raadt wel aan om het testament overzichtelijk te houden en om de datum, je tekst en je handtekening op elkaar te laten aansluiten. Je wil immers niet dat je eigenhandig testament uiteindelijk ongeldig verklaard wordt, omdat het voor interpretatie vatbaar is. Na je overlijden kan je je testament immers niet meer toelichten...

Bronnen:
http://www.netonline.be/financieel/detail....

Zolang er geen dispuut is of je rare/moeilijke zaken hebt opgeschreven, zal er niet echt een probleem zijn. Maar, zoals je zelf al zegt, áls dat ene familielid dan dit of dat wil... of aanvecht, ja, dan heb je geen poot om op te staan. Het moet echt officieel als je wilt dat er niet aan te tornen valt. Ook jonge mensen kunnen overlijden, hoe vervelend dat ook klinkt. Het is echt het beste om het bij de notaris te laten noteren allemaal, en dan ééns per vijf jaar te updaten of zo. Op die manier blijft het netjes opgetekend, en kan niemand er aan tornen! Succes! (met leven, niet met doodgaan! ;-)

Ja, de nabestaanden kunnen bij jouw overlijden hun deel opeisen. Wat jij op papier zet is NIET RECHTSGELDIG! Daarom is het raadzaam om dit testamentair bij een notaris te laten vastleggen. Of je geeft het bij leven! Sinds begin dit jaar is er een nieuwe wet van krcht omtrent de successierechten. Het lijkt mij heel verstandig om ééns contact hierover op te nemen met een notaris. Dan heb je alles geregeld zo JIJ het wil.

Zonder testament regelt de wet wie de erfgenamen zijn (art 4:10 BW) indien je overlijdt (zogenaamde parentelen: eerst echtgenoot+kids, zijn die er dan niet broers/zussen+ouders, zijn die er niet dan grootouders, zijn die er niet dan overgrootouders. Let daarbij ook op dat de wet plaatsvervulling kent (afstammelingen kunnen plaats opvullen voor o.a. vooroverledenen). Je kunt alleen bij testament hiervan afwijken. Enige uitzondering hierop is het codicil wat je thuis kan opmaken. Art 4:97 BW zegt dat dit een met de handgeschreven, gedagtekend en ondertekend stuk moet zijn waarbij je alleen kleren, sieraden, inboedel en boeken kunt legateren. Wil je andere dingen regelen zul je een testament moeten opmaken.

Juridisch is een ondertekende Laatste Wilsbeschikking , met datum en naam en voorzien van de clausule 'bij volle geestes vermogen" een aanvaardbaar officieel document voor de notaris bij een successie, dit wat betreft het Koninkrijk België . In Nl. weet ik het niet.

Er moet in ieder geval een datum en handtekening opstaan. Dan zullen de nabestaande hier rekening mee moeten houden.

ook een zelfgeschreven testament is rechtsgeldigvoor zover het niet tegen de wettelijke bepalingen ingaat, kortom als je testament voldoet aan de regels van het erfrecht(kinderen kun je bijvoorbeeld niet onterven) is het geldig. Het probleem is echter dat je niet weet of iemand weet of je testament 1 rechtsgeldig is 2 je een rechtsgeldig testament gemaakt hebt,3 als het testament gevonden word het je laatstgemaakte testament is. Om problemen te voorkomen moet je je testament dus laten controleren,en registreren.

Om het niet aanvechtbaar te maken zou ik er een geuige bijnemen en als je helemaal niet wil hebben dat het in een dicussie uitdraaid laat het door een notaris doen. Kost niet zoveel.