Waarom is het meten van de hoeveelheid neerslag, de windrichting en de windsnelheid zo belangrijk voor het meten van CO2?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

dat komt omdat de dichtheid van gas verandert per temperatuur.
zo heb je een standaarddruk bij nulgraden, en zijn andere drukken en temperaturen een andere dichtheid.
Ook windrichting reguleert temperatuurschommelingen evenals de vochtcapiciteit.

Zoals een turksstoombad; die aromatische geur in een stoombad blijft hangen door de luchtvochtigheid en vervlucht daarom minder snel. Voeg je er wind aan toe, is de dichtheid een stuk minder, en ruik je het ook niet..

Om dus Co2 te meten is dichtheid crusiaal om te bepalen hoe schadelijk het is voor mens en milieu.
Hoe dichter, hoe meer deeltjes. En wind, temperatuur, luchtvochtigheid bepalen deze invloeden.

Toegevoegd na 15 minuten:
windrichting bepaalt onder meer of deze warme en vochtige lucht aanvoert. Dat beinvloed de dichtheid en graden van de atmosfeer.
Bijv. Als de wind in de zomer vanuit het westen komt, is deze lucht vaak kouder en vochtiger.
Vanuit het oosten warmer en droger. Bij drogere lucht is dichtheid minder "dicht" dan vochtige lucht.
Ook als er een harde wind staat, is deze beter in staat de deeltjes van het gas als het ware "uit elkaar te trekken".
als je bijv. een scheet laat, en je doet meteen een raam open en vervluchtigt de lucht sneller waardoor je je neus minder lang hoeft dicht te knijpen :-)
als er minder luchtstroming is, blijft de lucht langer hangen..