Wat is beter. Je computer elke avond netjes afsluiten of aan laten staan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Kost iets meer maar altijd aan laten staan verhoogd de levensduur van je PC (natuurlijk niet als je dagen weg bent dan zet je hem uit)

Dat lijkt mij niet zo moeilijk te beantwoorden. Uit hoofde van stroombesparen zou ik hem gewoon elke avond afmelden en uitzetten. Laat je hem 's nachts soms aanstaan voor de kaboutertjes?

Voor het milieu is uitzetten het beste. Voor je computer spant het erom. Uitzetten en aanzetten stressed de computer(de hardware) welliswaar, maar continue draaien is is ook een zware belasting. Toegevoegd na 49 minuten: Kijk ook hier nog eens: Toegevoegd na 56 minuten: Moderne computer hebben schijnbaar minder moeite met het altijd aanstaan. Een harde schijf vind het fijner om niet te stoppen en starten. (1x herstart =~ 72 uur slijtage) Voor de computer lijkt het beter om hem aan te laten staan. Moet je alleen nog de kosten en het milieu afwegen... Toegevoegd na 59 minuten: Volgens de tweede link is het niet zo'n goed idee om hem aan te laten staan. Toegevoegd na 1 uur: Naar mijn mening is het toch niet goed voor de processor om continue te draaien. Maar ik hou hier een slag om de arm, wellicht kan de moderne hardware er beter tegen. Toegevoegd na 1 uur: Ook leuk: PC altijd aan laten staan kost miljoenen

Bronnen:
http://answers.yahoo.com/question/index?qi...
http://computerworld.nl/article/352/pc-alt...
http://www.goeievraag.nl/vraag/hardeschijf.1190

Uit zetten is het beste voor je pc en voor je portemonnee.. en zo ;) maar goed moet iedereen zelf weten.. ik zet hem iig uit als ik er niet achter zit haha anders staat ie helemaal dag en nacht aan,

Iets wat aan staat verbruikt energie. Iets wat niet aan staat verbruikt geen energie. Dus ik zet hem s,avonds gewoon af.

Leuke discussie! Aanvullend op het vorige: Ik zou me ook nog voor kunnen stellen dat geregeld opnieuw opstarten beter is voor je systeem, omdat alles dan weer eens gereset wordt. Als je alsmaar door draait, krijg je volgens mij steeds meer 'verstoppingen' op je systeem als je wat slordige software draait.

Als je 's nachts aan het downloaden bent dan heb je wel een goede reden om hem aan te laten. Iemand zei ooit tegen ons dat je beter je computer altijd aan kunt laten, maar weer iemand anders beweerde het tegendeel. Ik zet hem 's nachts meestal in de slaapstand.

In prencipe maakt het niet zo veel uit of je computer elk avond uit zet of aan laat staan. ik laat meestal op slaapfunctie mijn lepi aan. Kost bijna niks als die elk avond aan staat. misschien 20 euro meer per jaar. Het is net zo hoe jij wilt...

economisch gezien aanlaten staan, scheelt je in aanschaf van een nieuwe computer als je oude kapot gaat. maar ik denk dat het beter is voor het mileu als je hem uitzet, waarom ik dit denk is omdat het ook zo kan zijn dat als je een nieuwe computer fabriceert dit heel veel CO2 productie 'kost'

afsluiten geen energie-verbruik als je slaapt het opstarten is dan voordeliger

Alles heeft een levensduur en dus geldt dat hoe langer iets aanstaat des te eerder de grens bereikt is. En is daar ook het stroomverbruik.

Ik vind dit ook altijd een lastig ding. Ik doe vaak een paar nachten op slaapstand en dan weer is een paar nachten helemaal uit. De oplader haal ik er wel altijd uit, ook uit stopcontact.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100