Welke invloed heeft een partij met bijvoorbeeld 2 zetels, zoals in dit geval SGP, in de tweede kamer?

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe meer zetels, hoe meer medezeggenschap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer er gestemd wordt in de kamer, mag iedere zetel 1 stem uitbrengen. Wel geldt, dat 1 zetel betekend dat je partij in de kamer zich mag laten horen, met 2 of 3 zetels kun je je niet 2-3x zoveel laten horen, maar 2-3x meer stemmen uitbrengen.... Daarmee is die eerste zetel verreweg het belangrijkst...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

uiteraard. een plan in de 2e kamer moet goedgekeurd worden door 75 mensen, als jij als enige voor een standpunt bent dan maakt het wel degelijk uit hoeveel zetels je hebt. dus dan is hun invloed heel klein. maar als een andere partij net een stem te kort komt dan hebben ze weer veel te zeggen. dus hun invloed is niet heel groot maar wel de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel. Er wordt wel vriendelijk naar geluisterd. Maar dat is dan ook alles.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alhoewel kan twee stemmen net cruciaal zijn als de stemmen staken bij 74 tegen, 74 voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De SGP (of een andere kleine partij) kan middels het indienen van moties best veel invloed hebben. De afgelopen regeringsperiode (2007-2010) is de SGP blijkens een onderzoek van twee Leidse politicologen (weergegeven in 'Trouw', zie bron) zelfs de effectiefste oppositiepartij geweest, door bij bijna 60% van de door haar ingediende moties een Kamermeerderheid achter zich te krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is uiteraard wel zo dat een partij als de SGP weinig kans maakt om deel te nemen aan een kabinet en zodoende beleid te schrijven en uit te werken. Samengevat: geen participatie in de regering betekent geen ministers, en geen ministers betekent geen beleid. Geen beleid betekent geen verwezenlijking van de partijstandpunten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke zetel heeft invloed op besluiten die de tweede kamer neemt.

Heel soms kan één zetel van beslissende waarde zijn. Als nu net die ene stem noodzakelijk is om bij de besluitvorming van iets de meerderheid van stemmen te verkrijgen.

Partij TON van Rita Verdonk heeft al haar invloed verloren nu ook haar laaste zetel verloren is gegaan.

En dus..telt elke zetel voor elke partij..

Gr. Ton, die nog wèl bestaat..grapje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen je aan een meerderheid helpen,werkelijk waar