Is directheid in communicatie aan te leren?

Of is het bijvoorbeeld meer karaktergebonden. Ik heb het over directheid in communicatie. Het valt mij op dat sommige mensen gelijk zeggen waar het op staat en anderen er liever een paar doekjes omwinden misschien om iemand niet onnodig te kwetsen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je moet een goede balans vinden tussen duidelijkheid en beleefdheid en gevoel . Je moet nooit onnodig duidelijk zijn als dat geen doel dient , dus ongevraagd zeggen dat je iets van iemand niks vind maar als ze je het vragen iets van wel leuk maar niks voor mij of iets . Duidelijk en bot zijn is geen verdienste maar op een prettige manier duidelijk zijn is een zege . Het is de toon die de muziek maakt het is de kunst om moeilijke dingen prettig te vertellen zonder dat je de waarheid geweld aan doet en dat je toch aangeeft wat je bedoelt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen heeft een eigen manier van communiceren, maar het is zeker aan te leren...kijk maar naar de politieke debatten bij verkiezingen. Die mensen hebben allemaal communicatietrainingen gehad. Moori voorbeeld vond ik het verschil tussen het 1e en 2e debat bij de verkiezingen in de USA.