wat zijn de taken van een begrafenis ondernemer?

kan er iemand mij uitleg geven wat een begrafenis ondernemer doet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Op uitnodiging van de nabestaanden (opdrachtgever) komt de uitvaartondernemer langs om de wensen van de nabestaanden (opdrachtgever) en de mogelijkheden van de uitvaartonderneming bespreekbaar te maken. Dit eerste gesprek met de nabestaanden (opdrachtgever) heet het aannamegesprek.
De belangrijkste taak van de uitvaartondernemer is om de wensen van de opdrachtgever (veelal de nabestaanden) te realiseren. Tijdens het aannamegesprek met de opdrachtgever dient duidelijkheid te ontstaan over:
Wat zijn de wensen van de opdrachtgever met betrekking tot de uitvaart.
In welke onderdelen willen nabestaanden zelf voorzien.
Welke mogelijkheden en beperkingen heeft de uitvaartondernemer met betrekking tot de wensen van de nabestaanden (opdrachtgever).
Kostenplaatje, inclusief eventueel bijkomende kosten (die er bijna altijd zijn).
Als tussen nabestaanden (opdrachtgever) en uitvaartondernemer overeenstemming wordt bereikt over de dienstverlening (in geval geen overeenstemming wordt bereikt kan door nabestaanden (opdrachtgever) een andere uitvaartondernemer worden ingeschakeld) moeten veelal een aantal praktische zaken direct worden geregeld zoals:
Reserveren begraafplaats of crematorium.
Opstellen van rouwadvertentie (zodat deze op tijd kan worden geplaatst).
Tekst rouwkaarten.
Verder komt in het aannamegesprek aan de orde:
De vraag waar de overledene zich bevindt (thuis of zorginstelling) en of overbrenging van de overledene gerealiseerd moet worden.
Thuisopbaring (met kist-/bedkoelsysteem) of opbaren van de overledene in een rouwcentrum?
In geval overledenenzorg nog gerealiseerd moet worden of de nabestaanden betrokken willen worden bij deze laatste zorg.
In geval laatste zorg nog gegeven moet worden de vraag welke kleding de overledene aan moet.
De kist.
In hoeverre nabestaanden willen dat de uitvaartondernemer betrokken wordt. Zo kan het voorkomen dat nabestaanden veel begeleiding wensen. Ook bestaat de mogelijkheid dat nabestaanden minimale begeleiding wensen en veel zelf willen realiseren.
Overdracht van overlijdenspapieren als deze in het bezit zijn van de nabestaanden. Dit alleen als de uitvaartondernemer aangifte van overlijden gaat doen. In geval nabestaanden zelf aangifte van overlijden willen doen, dan is het verstandig dat de uitvaartondernemer de wettelijke procedure uitlegt.
fremar