Waarom is het ontkennen van de holocaust illegaal en mag je wel zeggen dat Nederland geen genocide heeft gepleegd in Indonesië?

En het ontkennen van de slavenhandel is ook niet illegaal.

Totaal geschatte aantal doden Indonesië: 470.000 zielen
Totaal geschatte aantal slaven uit Afrika verscheept door NL : 550.00 zielen

In Nederland heeft de Hoge Raad in 1995 (in de zaak tegen Siegfried Verbeke) bepaald dat Holocaustontkenning valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht

Ontkennen van de slavernij lijkt mij discriminatie, zowel als het ontkennen van de massamoorden in Indonesië.

Toegevoegd na 2 uur:
Ikzelf ontken de Holocaust niet en het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen met deze vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Lees ook hier min antwoord:

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/strafbaar-holocaust-ontkenning.402195

Het ontkennen van de holocaust is niet strafbaar en zal ook nimmer strafbaar worden gesteld.

Wel is het strafbaar te zeggen dat de holocaust voor één bepaalde groep niet heeft plaats gevonden, dat is namelijk discriminatie en als zodanig strafbaar.

Toegevoegd na 15 minuten:
Heb twee uitspraken opgezocht waaruit duidelijk blijkt dat alleen het ontkennen van de holocaust strafbaar is als het gaat over een bepaalde bevolkingsgroep, tijdens de holocaust zijn meerdere bevolkingsgroepen getroffen.

De uitspraken maken wel mogelijk om juist de ontkenning van de genocide in Indonesië en de genocide in Turkije bestraft te krijgen, het betreft daar ook telkens maar 1 bevolkingsgroep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ontkennen van de hollocaust is tot nu toe nog een strafbaar feit. Ik heb net gebeld met Politie, Rijksoverheid en Justitie. Een rechter zal de ernst van de zaak en de zwaarte van de straf bepalen maar het ontkennen ervan is tot nu toe gewoon strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jhadou Als je de linken over de rechtspraak opent zie je dat er geen enkel veroordeling is geweest voor het ontkennen van de holocaust maar het beledigen en grieven van een bevolkingsgroep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ze gelezen hoor. Maar het ontkennen van de holocaust staat automatisch in verbinding met het beledigen van een bevolkingsgroep. Daarom kun je zeggen dat het ontkennen ervan indirect strafbaar is. Zelfde als ik een huurmoordenaar inhuur en iemand laat omleggen. Ik heb de moord niet gepleegd maar ik ben er wel indirect verantwoordelijk voor. ( beetje extreem voorbeeld maar kan niks andere bedenken :p)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijp volledig wat je bedoelt echter je vergeet 1 cruciaal punt, dat punt is goed te lezen in de jurisprudentie van de Hoge Raad: twee Joodse mannen bestuderen lijken onder het bordje 'Auswitch'. De ene Joodse man zegt: 'I don't think they are Jews'. De andere Joodse man zegt: 'We have to get to the 6.000.000 somehow'." bron:http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BV5623&vrije_tekst=holocaust Deze tekst is sterk grievend en draagt ook niet mijn goedkeuring. Deze tekst ontkend ook niet de holocaust maar een vaststaand feit dat door officiele instanties is vastgesteld, dit is te vergelijken met een persoon die voor het graf van zijn vader staat die hij zojuist begraven heeft en er dan iemand tegen hem zegt: Je vader is niet dood maar om medelijden op te wekken heb je iemand anders begraven. Dit is sterk grievend en beledigend, het maakt je dan ook strafbaar. Stel je dat de tweede wereldoorlog niet heeft plaatsgevonden en dus de holocaust ook niet ben je niet strafbaar maar rijp voor een langdurig bezoek aan het GGZ.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ik ben het met u eens behalve met dat laatste. Maar waarom hoor ik zo ontzettend veel over de Holocaust terwijl NL niet eens erkend dat het genocide heeft gepleegd in Indonesië. For example: Als ik naar de wiki pagina ga over de Atjeh oorlog zie ik in het Nederlands niet de doden en gewonden. Klik ik op Engels gaat er een wereld van informatie voor me open terwijl Nederland meer historische data bezit over hun koloniën dan bv the commonwealth of nations en de US. Dit vind ik achterhouden van informatie. Oke het is dan wel wiki wat niks met de Nederlandse regering te maken heeft, Maar op school kreeg ik veel en veel meer informatie binnen over de holocaust en de duitse oorlogsmisdaden dan de zwarte bladzijdes van de Nederlandse koloniale hisorie Als de holocaust ontkennen verboden is moet het ontkennen van andere historische feiten dat ook (vind ik).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu maak je een ontzettend grote fout, ontkennen en verzwijgen zijn twee verschillende zaken. Nederland erkend weldegelijk de massamoorden die ze heeft gepleegd op Indonesië: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/05/excuses-nederland-aan-nabestaanden-rawagede/ Op 5 december heeft Nederland officieel haar excuus aangeboden aan de overlevende van de massamoord op het dorp Rawagede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat ontkennen en verzwijgen 2 verschillende zaken zijn. Ik heb nooit benoemd dat die 2 termen iets met elkaar te maken hebben. U maakt een (ontzettend grote) fout in het mentioneren dat ik een fout maak. ik zeg ook duidelijk "Dit vind ik achterhouden van informatie" Als u even doorleest naar het kopje "‘OFFICIËLE EXCUSES VAN DE STAAT IS UNIEK’ begrijpt u vast wat ik bedoel. Met een excuses op de massamoord in Rawagede 64 jaar na de slachting komt vind ik ook weer zo jammer. De moorden in Rawagede is uitgerekend 0,1 procent het totaal aantal geschatte slachtoffers in Nederlands-Indië. Quote: "Nederland erkend weldegelijk de massamoorden die ze heeft gepleegd op Indonesië". Dit is kant en klare onzin wat u niet kan ontkennen. Nederland heeft nooit een zich nooit gepardonneerd voor de "politionele acties" de Atjeh oorlog, het imperialisme en de slavernij. Persoonlijk vind ik dit schandalig en ik schaam me als Nederlander hier diep voor.