waar blijven de "wilde" circusdieren als ze niet meer mogen optreden in een circus?

Met een mogelijk nieuwe wetgeving is dit een heet hangijzer, waar gaan deze dieren naar toe als ze niet meer in een circus mogen verblijven en optreden.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het gaat dan vooral om dieren met een Nederlandse CITES en / of dieren die eigendom zijn van een Nederlands circus (Belly Wien) of dompteur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belly Wien is inderdaad afkomstig uit Oostenrijk maar is net als circus Herman Renz wat afkomstig uit Duitsland een volledig Nederlands bedrijf.

Het beste antwoord

Deze dieren gaan naar Stichting Pantera. Stichting Pantera is een roofdierenopvang voor onder andere circusdieren en dierentuindieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan mijnheer van der Valk nu al uit zijn droom helpen, deze dieren mogen nimmer meer terug in de natuur, ze voldoen niet aan de eisen die de VN stellen aan dieren die terug geplaatst mogen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stichting Pantera is een opvang waar alleen de katachtige terecht kunnen, blijven we nog zitten met de olifanten, op dit moment is dit het enigste antwoord dat het meest volledig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks dat het niet volledig is wel het beste antwoord, ben nog steeds benieuwd waar de olifanten naar toe gaan.

Andere antwoorden (3)

Het lijkt me logisch, dat ze dan worden verkocht of geschonken aan dierentuinen.
Willen die ze niet, dan wacht hen slechts de dood.
Terug zetten in de natuur is geen optie, omdat ze zich daar niet zelf kunnen handhaven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dierentuinen willen en mogen ze niet aanschaffen vanwege protocols die ze opgesteld hebben omtrent handel en fok met dieren. Overigens is het terugzetten in de natuur weldegelijk mogelijk en kunnen deze dieren geleerd worden hoe ze aan voedsel moeten komen maar mag het niet omdat de dieren zogenaamde onder de mensen heersende welvaartsziektes bij zich kunnen dragen en gele populaties dieren kan uitroeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo: kun je werkelijk alle dieren terugzetten in de natuur???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk maar wat er gebeurd is met de orka uit Free Willy Op Borneo is een apenopvang die apen die als huisdieren gehouden werden heropvoed en terug zet in de natuur. In Afrika en op de Galapagos Eilanden zijn specialisten bezig met het kweken van schildpadden op boerderijen om er voor te zorgen dat ze niet in het wild uitsterven. In India aan de Ganges is men op een boerderij bezig met het kweken van de Gaviaal om te voorkomen dat de Gangesgaviaal uitsterft. En ja ook het circusdier is te resocialiseren zodat het weer in de natuur kan overleven.
De circuswereld is geen Nederlandse wereld, maar er wordt door heel Europa gereisd. Ik heb bij 'Met het oog op morgen' iemand van circus Renz horen uitleggen hoe dit werkt. De wilde dieren waarmee zij werken hebben een 'trainer' die als een soort freelancer door circussen wordt ingehuurd. Als zij niet meer in Nederland mogen werken zullen deze freelancers, die toch in de meeste gevallen al uit het buitenland komen, optreden in de landen waar er geen verbod is op wilde dieren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb nog even doorgezocht en bovenstaand verhaal bevestigd gekregen in een artikel op de website van Tubantia. Ze gaan dus met name optreden in Frankrijk en Duitsland:

"De roofdieren zijn overigens geen eigendom van het circus. Ze behoren toe aan dompteur Tom Dieck junior die onder contract staat bij Herman Renz. ,,Hij gaat volgend jaar aan de slag bij circussen in Frankrijk en Duitsland waar wel duidelijke regelgeving bestaat omtrent wilde dieren in circussen'', lichtte een woordvoerder toe."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe doen ze het dan met een circus zoals Belly Wien, daar zijn de dieren eigendom van het circus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het circus Herman Renz heb je gelijk, daar is de dompteur eigenaar of huurder van de dieren maar er zijn meer circussen in Nederland ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dan hebben ze maar 2 opties: zelf niet meer in nederland optreden of de wilde dieren verkopen aan dompteurs cq circussen die in het buitenland optreden. Overigens hoeven niet alle dieren weg. Honden, schapen, paarden etc. Mogen ook in nederland gewoon blijven.
De dieren hoeven niet direct gedood worden, dat is onzin. Het is aan de circussen met wilde dieren, om uit te zoeken waar ze nog wel mogen optreden met wilde dieren. Dit wordt steeds moeilijker ,dus er zal vanzelf wel gestopt worden met deze act's. Wat er met de dieren gebeurd kunnen wij hier niet beslissen, er zal normaal gesproken ook hier een "afvloeings regeling "getroffen moeten worden, en zal waarschijnlijk getracht worden om de dieren onder te brengen in een dierentuin waar ze de rest van hun leven verblijven. Terugzetten in de natuur zal niet eenvoudig zijn omdat de dieren een beschermd leven achter de rug hebben .Afgezien nog van de strijd wie die evacuatie gaat betalen. Tegen de tijd dat men het hier misschien over eens is, zijn de dieren overleden en is dat probleem geruisloos opgelost.