Wat zijn ethische of humanitaire waarden?

Ik weet wel wat waarden zijn, maar wat zijn dan ethische/humanitaire waarden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Simpel gezegd:
De ethiek is het vakgebied van de filosofie dat zich bezighoudt met wat goed en slecht is.
Humanitair = als je begrijpt wat mensen nodig hebben. Menslievend, sociaal.

M.a.w.:
Het is de bezinning op de fundamentele principes en begrippen in het morele debat. Ethiek analyseert en verheldert de naar voren gebrachte argumenten en de rechtvaardiging van morele claims.
Het gaat daarbij niet om de feitelijke vaststelling of iets als goed of slecht wordt beschouwd, maar vooral om de redenering daarachter, de argumentatie.
Ethiek is daarom gekoppeld aan de toetsing en correctie van menselijk handelen. Centrale onderwerpen in de ethiek zijn juistheid, rechtvaardigheid, deugdzaamheid, het goede leven. etc.

Het gaat dus om normen en waarden die te maken hebben met of iets
goed of slecht is voor het welzijn van de mens. Of iets wel of niet kan, volgens menselijke maatstaven, of iets - in onze gemeenschap - te tolereren is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorbeelden zijn:
De discussie over het recht op zelfdoding.
De discussie over het recht op abortus.
De discussie over het recht van vrouwen van 60 jaar om nog een kind te krijgen.
De discussie over het intensief behandelen met dure medicatie van heel oude mensen.

Dat soort dingen.