Wie zijn wij zonder onze geconditioneerde overtuigingen en aangeleerd gedrag?

Ik vraag mij af wie wij nou zijn zonder wat ons door onze omgeving is aangepraat en zonder wat ons door onze omgeving is aangeleerd. Dit kan namelijk in elke cultuur heel verschillend zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daarom is je vraag dus ook niet te beantwoorden. Er zijn wel voorbeelden van kinderen die zonder contact met mensen zijn opgegroeid; dat worden nooit meer volwaardige deelnemers aan welke samenleving dan ook.

Het beste antwoord

Dan zijn we nauwelijks nog mensen te noemen, de nature heeft ook nurture nodig om tot ontwikkeling te komen. Als je niets zou horen tijdens de taalgevoelige periode pik je het daarna niet meer goed op. Ook imitatie is een heel belangrijk gedeelte van ons gedrag, er zijn neuronen in gespecialiseerd (spiegelneuronen), als er niets te imiteren valt dan heb je wel vruchtbare grond, maar geen zaadje. De culturele omgeving is dus erg belangrijk voor de ontwikkeling, zelfs een repressieve of achtergebleven culturele omgeving is toch een culturele omgeving waarin conditionering kan plaatsvinden. Zonder dat krijg je de zogenaamde wolfskinderen, die volledig onaangepast aan de menselijke soort en maatschappij zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zonder wat ons door onze omgeving is aangepraat en zonder wat ons door onze omgeving is aangeleerd zijn wij babytjes.
11 jaar geleden
Dan gaat je instinct 'aanstaan'.
Dieren in het wild zijn ook niet geconditioneerd. Toch weten zij perfect te overleven.
Je leert van ALLES niet alleen wat jou aangeleerd wordt. Men heeft ook nog een oerinstinct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zijn wij onbevoordeelde mensen. Met de aangeboren nieuwsgierigheid. Die niet belemmerd wordt door kennis van anderen.
Ik denk zelfs dat er dan veel minder of geen oorlogen zijn. Want er zou ook geen jaloersie meer zijn. We zouden allemaal gelijkwaardig zijn.
Maar dit is een utopia