Wat is de toegevoegde waarde van mijn bijdrage op giro 555 voor haiti ?

Dus moet ik het doen of niet ? Mijn bijdrage ligt klaar om verzonden te worden maar ik twijfel een beetje. Komt het geld wel terecht waar het moet komen? Is regeringshulp al voldoende. Moeten we de gevolgen van natuurrampen niet gewoon over ons laten komen ? Ik bedoel niemand heeft hier een schuld aan. Moeten we als mensheid hier voor elkaar klaarstaan.

En wordt de hulp van particulieren nou vooral gebruikt voor de korte of voor de lange termijn ( heropbouw) .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een klein beetje twijfelen mag maar gewoon doen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor hij is op de post !

Het beste antwoord

Ik zou denken als het ons zou overkomen hoe hopeloos zullen wij zijn, je bent misschien je vrouw, man, kinderen of iedereen kwijt die je dierbaar is. Dan nog de ellende om geen huis meer te hebben, en geen geld meer op een huisje te kunnen bouwen.
Alleen deze gedachten al is verschrikkelijk. En zou je blij zijn als andere landen helpen.

Ook al zou er geld overblijven, dan zal dat wel weer ergens anders aan gegeven worden. Gezondheidszorg, medicijnen.

Gewoon doen, het is een goed gebaar om het jaar 2010 goed te beginnen.
Vanavond lig jij weer heerlijk in je bed met een volle maag. En kan denken ach ben blij dat ik het geld toch heb gestort. Ik kan het missen.
In de hoop dat die mensen snel weer een eigen plekje mogen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima bijdrage Lora, en idd ik leef mij vaak in hoe ontzettend moeilijk het moet zijn nu voor die mensen. Maar financieële bijdrage is ook welkom en is al gepost.
Ik hoorde dat je zelfs naar 555 kan SMS en ! ( 3 Euro per SMS) .

Andere antwoorden (9)

Als ik hoor wat er van het bedrag van de Tsunami-giro destijds allemaal niet besteed is, dan stort ik dit keer niet meer op 555.

Je kunt beter op zoek gaan naar kleinschaliger projecten, zoals o.a. Projectbureau Haiti ofzo (initiatiefnemer was pas op tv) of stichting Kinderdorp.
Als je de lijst ziet van wat directeuren van al die hulporganisaties verdienen dan is dat alleen al genoeg me te doen besluiten om niet meer aan grote organisaties te geven (directeur Unicef zit over de 3 ton, Rode kruis richting 2 ton etc).

Toegevoegd na 12 minuten:
Kreeg net via via volgende Twitterlink door met daarin informatie over alle Nederlanders en Nederlandse organisaties die iets (gaan) doen voor Haiti.

http://twitter.com/HelpHaitiNu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien doe ik wel allebei. ( half 555 half projectbureau haiti) .
Op de vraag 'moet ik het doen of niet', is mijn antwoord een volmondig ja. Of het op de korte of lange termijn besteedt wordt, zou mij totaal niets uitmaken. Regeringshulp is slechts een paar euro pp, daar bouw je echt geen nieuw huis van. En ook ik ben sceptish over de besteding, maar als je niets geeft weet je zeker dat er niets in Haïti terecht komt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees net dat iedere Euro door de minister wordt verdubbeld. Dus 1 Euro = 2 Euro schenken. Dus dat maakt het nog duidelijker dat ik gewoon de envelop moet posten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal gelijk paulus811, niet geschoten is altijd mis!
Ondanks de negatieve publiciteit zou ik het doen, ik heb het in ieder geval zelf van harte gedaan. Er moet gewoon hulp naar toe en als je ziet hoe afgrijselijk zwaar men daar getroffen is, kun je niet achterblijven. Natuurlijk zal een gedeelte minder goed terecht komen, maar het grote gedeelte komt toch op die plek en als we allemaal besluiten niets te doen om genoemde redenen dat zal dat de ramp alleen maar verergeren.
En hoezo niemand heeft hier schuld aan, natuurlijk heeft niemand er schuld aan. Maar als jij uitglijdt in het water valt en je kunt niet op het droge komen en verdrinkt bijna dan blijf ik toch ook niet op de kant staan zeggend: laat maar gaan, hier heeft niemand schuld aan.
We moeten in het redelijke elkaar blijven helpen wat mij betreft. Die andere zaken moeten ook geregeld worden vwb het niet goed gebruiken van het geld, maar ondanks dat zou ik toch nu wat bijdragen. De mensen daar kunnen niet wachten tot wij dat probleem hebben opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde met geen schuld aan : soms komen er acties voor gevolgen van burgeroorlogen en bij genocide. Dat bedoelde ik dat mensen er geen schuld aan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok snap het, en ga je nog iets geven...?
De toegevoegde waarde is dat bedrag dat jij opschrijft als overschrijving... Meer niet en minder ook niet...

Ik ga niet zeggen wat je moet doen, voel dat zelf aub... En of het goed is of niet, of het goed aankomt of niet, niemand kan je dat zeggen...

Ik weet zeker dat het snel opgebouwd zal worden, maar hoe of wat, weet ik weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je vergeet wat ze zeggen in je antwoord.
Geven heeft altijd zin, maar áls je geeft wil je wel dat je geld goed terecht komt. Natuurlijk komt een groot deel van het geld wat op giro 555 gestort wordt in Haïti terecht op de goede plek, alleen na de tsuanami twijfelen mensen erg, omdat daar wel gebleken is dat niet er toch erg veel mis gaat.
Persoonlijk zal ik niet via 555 geld geven. Ken je iemand, die een klein project heeft in Haïti dan zou dat zeker mijn voorkeur hebben. Zelf geef ik via de M.A.F. omdat ik die organisatie ken door mijn broer die hiervoor 11 jaar in Kenia heeft gewerkt.
Op internet zijn nog wel meer 'kleine' organisatie's te vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de toegevoegde waarde is van het geven op giro 555 weet ik niet. Wel vind ik dat geven goed is. Iets van jouw rijkdom delen met een ander die het goed kan gebruiken. In dit geval hulp mogelijk maken in een ramp gebied. Zelf heb ik besloten te geven aan EO metterdaad. Zij hebben een keurmerk en 90 % van al het geld gaat direct naar al bestaande projecten in het gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook gegegeven, omdat er toch een aantal grote, betrouwbare organisaties aan mee doen, zoals het Rode Kruis, Cordaid en Unicef. Omdat ik iets wil doen voor de slachtoffers en ze alle hulp keihard nodig hebben.
Maar mogelijk ga ik ook nog wel kleinere organisaties steunen, dat sluit ik niet uit.
Ik zou zeggen: doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed van je Iris +je
Ben het helemaal met je eens. De berichtgeving over de geld verdeling van de vorige rampen en de afwijzingen die een aantal hulp organisaties kregen, hebben bij mij de haren overeind gezet.
Ook mijn bijdrage is nog niet gestort. Wie heeft het recht om het geld op de bank te laten staan, wij hebben dat toch gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind wel dat het een toegevoegde waarde heeft. Getracht word om partikuliere giften voor directe hulp te gebruiken.