Wat is pragmatisch werken in het maatschappelijk werk?

Ik hoop dat iemand hier een korte uitleg op kan geven. Ik heb het voor mijn studie nodig, maar kan er niet echt informatie in de literatuur vinden. Het gaat in deze vraag om het pragmatisch werken van begeleiders met cliënten.

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

1] Je zoekt de betekenis op van pragmatisch. Pragmatisch betekent: praktisch, nuttig en bruikbaar. Dat is dus werken, gericht op praktisch nut en bruikbaarheid. 2] Ik neem aan dat iemand met zo'n studie dat dan wel zelf in kan vullen...... 3] Toch maar wat voorbeelden en ideeën: Je werkt dan met cliënten alleen op een manier dat de cliënt er ook beter van wordt. Je gaat niet eindeloos zitten kletsen. Je blijft niet alsmaar adviezen geven die toch niet opgevolgd worden. Je kijkt wat er nodig is, wat effect heeft, wat zin heeft. Hoe dat precies moet is afhankelijk van de situatie en van de vraag van de client, NIET ( zoals dat nu nog vaak gebeurt) vanuit de positie van de hulpverlener, maar WEL vanuit datgene wat de client zelf nodig heeft en kan (en ook zal) gebruiken.