Wat is pragmatisch werken in het maatschappelijk werk?

Ik hoop dat iemand hier een korte uitleg op kan geven. Ik heb het voor mijn studie nodig, maar kan er niet echt informatie in de literatuur vinden. Het gaat in deze vraag om het pragmatisch werken van begeleiders met cliënten.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15K

Antwoorden (1)

1] Je zoekt de betekenis op van pragmatisch.
Pragmatisch betekent: praktisch, nuttig en bruikbaar.
Dat is dus werken, gericht op praktisch nut en bruikbaarheid.

2] Ik neem aan dat iemand met zo'n studie dat dan wel zelf in kan vullen......

3] Toch maar wat voorbeelden en ideeën:
Je werkt dan met cliënten alleen op een manier dat de cliënt er ook beter van wordt.
Je gaat niet eindeloos zitten kletsen.
Je blijft niet alsmaar adviezen geven die toch niet opgevolgd worden.
Je kijkt wat er nodig is, wat effect heeft, wat zin heeft.
Hoe dat precies moet is afhankelijk van de situatie en van de vraag van de client,
NIET ( zoals dat nu nog vaak gebeurt) vanuit de positie van de hulpverlener,
maar WEL vanuit datgene wat de client zelf nodig heeft en kan (en ook zal) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Ik had inderdaad in het woordenboek naar het woord gezocht. Ik wilde alleen zeker weten dat dit ook met het pragmatisch werken bedoeld werd in de hulpverlening. Als hier namelijk een verdere theorie achter zit, zou ik dat namelijk ook graag willen weten. Of dat mensen misschien tips hebben van literatuur hierover.