Wie is een 'optimistische' filosoof?

Ik ben sinds een tijdje geïnteresseerd in filosofie en heb stukken van Schopenhauer gelezen. Hij was m'n eerste :D. Nu zou ik graag iets van een filosoof lezen van een andere orde, één die gelooft in dat mensen kunnen werken naar wat ze willen, dat ze veel voor elkaar kunnen krijgen, optimistisch, hoopvol. Ik heb al gehoord over Leibniz.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zonder enige twijfel, al verwacht je mogelijk hele andere namen dan deze, stel ik je voor aan : Winnie de Poeh! De WEG 'van en naar' het vinden van ieders essentie, zelfonderzoek, ontplooiing via 'eigen willen en kunnen', waarin humor, relativeringsvermogen, en duurzaam optimisme de boventoon voeren! ("a pessimist sees the difficulty in every opportunity, whereas an optimist sees the opportunity in every difficulty ") Succes :)

Ik adviseer je het werk van Richard Rorty, met name 'Philosophy and the mirror of nature'. Ik heb zijn werk altijd als opbeurend en in zekere zin optimistisch ervaren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100