Waarom praten Nederlanders vaak duist in Duitsland en is dit andersom niet?

Nederlanders praten vaak duist in Duitsland en vaak is het zo dat als ze hier zijn we ons weer aanpassen waarom is dit? heeft het met macht te maken?

Toegevoegd na 5 minuten:
oooojeeee ik bedoelde natuurlijk Duits,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Ik woon zelf in de grensstreek en het is inderdaad zo
dat de meeste Nederlanders in Duitsland duits spreken.
Duitsers doen dit niet(bijna niet) als zij in Nederland zijn.
Duitsers zijn erg trots op hun taal,en daardoor zullen zij niet snel een andere taal spreken.

De oorzaak hiervan is dat Nederlanders goed opgeleid zijn.
Nederlanders zijn intelligent.
Nederlanders zijn ook niet bang om zich misschien verkeerd uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat heeft ermee te maken dat als ik Duits in Duitsland praat men mij niet begrijpt en sommige Nederlanders wel Duits begrijpen en spreken. Overigens praat ik Engels met elke buitenlander, zowel hier in Nederland als in het buitenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel Nederlanders verstaan en spreken Duits. Weinig Duitsers verstaan en spreken Nederlands.
Daarom!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel Nederlanders op school Duits hebben geleerd en er zullen weinig Duitsers zijn die Nedrlands hebben leren spreken.
Het heeft niets met macht te maken, meer het feit dat Nederland maar zo'n klein landje is en wij om die reden op school al Engels, Frans en Duits leren, dus waarom zou ik een Duitser niet in zijn eigen taal aanspreken als ik die beheers, of hij nou in zijn eigen land is of hier.
Voor een Duitser heeft het weinig nut Nederlands te leren, hij kan daar weinig mee. Het gebied waar Nederlands gesproken wordt is vele male kleiner dan waar Duits gesproken wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan in het algemeen zeggen dat Nederlanders in andere landen die taal zullen proberen te spreken, terwijl dat andersom niet het geval is.
Dat komt omdat Nederland veel meer buitenland heeft dan landen als Duitsland, Frankrijk, Engeland, Spanje, ...
Het zou heel onlogisch zijn als Duitse kinderen Nederlands op school zouden krijgen. Die kennis kunnen ze maar heel beperkt toepassen.
Nederlandse kinderen kunnen hun Frans, Duits, Engels, Spaans, ruimschoots gebruiken.
Krijgt de jeugd van tegenwoordig eigenlijk nog drie vreemde talen op de middelbare school?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf de brugklas krijgt mijn dochter engels, duits en frans.
Straks in Duitsland krijgt ze Engels en...Nederlands !
(Maar dat is ECHT grenssstreek-gebonden, omdat relatief erg veel Duitsers hier gaan studeren).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, gelukkig. Ik dacht dat er een beetje de klad zat in het talenonderwijs.
@Marleen, o.k. dat kan ik begrijpen, dan kúnnen ze er ook wat mee. Leuk voor je dochter trouwens, kan ze lekker hoge cijfers halen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VOlgens mij ligt het aan de school ook. Ze doet nu havo/vwo, en gaat straks Hauptschule (ongeveer vmbo) doen, omdat ze toch een jaar kwijt is aan duits leren en dan verder een makkie krijgt. Hier krijg je op het vmbo volgens mij ook geen frans en/of geen duits.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op vmbo krijg je wel duits, geen frans.
In de brugklas van het voortgezet onderwijs krijg je meestal frans en engels, duits volgt dan een jaar later
Wij Nederlanders willen altijd graag laten horen dat we onze buitenlandse talen zo goed spreken.
Ook een kwestie van aanpassing denk ik,en willen.
Maar wij hollanders zijn niet te beroerd hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben Duits op school. Nederlands wordt zo weinig gesproken (in de wereld) vandaar dat wij bevoorrecht zijn met meerdere talen.

Het heeft absoluut niet met macht te maken maar meer met gemakzucht. Ze verstaan Duits en dat is makkelijk. En er is schijnbaar vroeger nooit over nagedacht om dit in het vakkenpakket op te nemen. Maar ook de tijden veranderen gelukkig.

Maar er wordt al wel les gegeven in Duitsland waar men Nederlands kan leren. Omdat ze zo vaak in ons land komen dat ze het zelf ook prettig vinden om de taal te spreken.
En ik ken al aardig wat Duitsers die het Nederlands al heel goed kunnen verstaan maar het eng vinden om te spreken, maar ze doen het wel.
En een gezin met 4 kinderen die vloeiend Nederlands spreken terwijl het echte Duitsers zijn.

Dus het komt al wel voor op de scholen in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederlanders niet alleen in veel gevallen Duits op school krijgen en veel Duits meekrijgen door Duitse televisieprogramma;'s (vooral, vroeger, in de grensstreek), en Duitsers op school nu eenmaal geen Nederlands krijgen en van de teevee ook verhipte weinig opsteken met al dat nagesynchroniseer.

Overigens is het Duits van Nederlanders lang niet altijd zo geweldig als ze denken, en wordt ik ook in Duitsland zeer regelmatig in het Nederlands toegesproken. Zeker in de grensstreek verstaan ze het behoorlijk goed, ook zonder het vloeiend te spreken.

Trouwens, probeer maar eens tegen een Nederlander te praten met een Frans, Engels of Duits accent ; tien tegen een dat hij begint in die taal tegen je te wauwelen, zelfs als jou niet accentloze Nederlands tientallen keren beter is. Ik weet dit van vele hier wonende Duitsers en Engelsen. We vinden onszelf blijkbaar helemaal geweldig, en kunnen het gewoon niet laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon zelf al 3 jr in Dld,antwoord op je vraag is heel simpel,ze kunnen geen nederlands,als je geluk hebt wil er wel eens iemand platduits spreken,dit in een mengelmoes van Ned en Duits.De wat jongere generatie begint wel al iets Engels te spreken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederlanders Duits op school krijgen en andersom krijgen Duitsers geen Nederlands op school.

Wat nog erger is, is dat Nederlanders in Nederland, ook gewoon Duits praten met Duitsers die hier op vakantie zijn of wonen.!
Belachelijk! Dat doen we met turken/marokkanen toch ook niet??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarin een klein land groot is geworden....
Nederland is al vele eeuwen lang een exportland. Daardoor hebben wij veel te maken met allerlei culturen en mensen uit allerlei landen. Hierin hebben wij een naam hoog (te houden). Daarom leren wij alle bekende vreemde talen op de middelbare school.
Je kunt dus min of meer zeggen dat onze talenkennis ook een soort exportprodukt is.