Vertraagt spellingscontrole de ontwikkeling van de Nederlandse taal?

Nederlands is een levende taal, dit zie je onderandere als je wat oudere teksten doorleest. Niet alleen qua woordenschat, maar ook bij vervoegingen van werkwoorden en spelling van alle woorden.

Worden met de spellingscontrole deze veranderingen stop gezet of vertraagd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Taal ontwikkeld zich. en niet alleen in geschrift, maar zeer zeker ook in geschreven vorm.

Natuurlijk is het zo dat een spellingscontrole mensen de mogelijkheid geeft om te controleren of de geschreven text voldoet aan de nederlandse spelling en grammatica regels. Echter, wat we de laatste jaren hebben gezien is dat er een groot aantal nieuwe woorden zijn bij gekomen, en dat de formele spellingregels zijn bijgesteld. Dit terwijl spellingscontrole al bestond: Er wordt nog steeds door neerlandici gekeken of de spelling wel klopt, juist is en werkbaar is. Dus de Cadeautjes vss kadotjes discussie wordt gewoon gevoert.

Met de nieuwe media wordthet geschreven nederlands weer actiever. Maar dankzij de kleine toetsenbordjes, worden woorden ook verkort. Ik denk dat computer, email, sms juist een versnelling van de veranderingen teweeg brengt. Ik zal eens kijken of er ergens iets over gepubliceerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk het niet, aangezien ik veel van die "nieuwe taal" niet echt een ontwikkeling vind.

Spelling zoals "w8 ff"

of woorden zoals: Poekie (mobiel)

Toegevoegd na 57 seconden:
oh het is geloof ik pokkie...

Toegevoegd na 3 minuten:
Op internet zijn hier veel voorbeelden van zoals pwn in plaats van own: http://en.wikipedia.org/wiki/Pwn

Ik denk dat taal alleen echt werkt als we allemaal dezelfde woorden/spelling gebruiken zodat we ook goed weten waar iemand het over heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor Sonja, want de inhoud van spellingscontrole bepaal jij. Als jij 'w8' een goed woord vindt voeg je 'm toch toe....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlandse taal verloedert en de spellingcontrole draagt toe bij aan die verloedering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op welke manier draagt volgens jou de spellingscontrole daar dan aan bij? Dat het juist andersom is lijkt veel waarschijnlijker.
Spellingscontrole is een gereedschap. Daarmee controleer je wat je aan het typen bent. Terwijl dit gebeurt, zie je de correctie. De volgende keer weet je het misschien wel. Het is een soort online woordenboek. En hoezo zou het woordenschat verminderen? Met Word kan je juist een lijst van synoniemen oproepen. Juist een verbreding lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er niet om dat het eventueel je woodenschat verminderd, maar veranderingen in spelling tegengaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je kunt gewoon nieuwe woordenboeken downloaden wanneer deze worden uitgebracht. Maar je kunt je afvragen of het wenselijk is om de geschreven taal zo snel te veranderen. Dan krijg je juist de verloedering waar jij zo huiverig voor bent doordat er ondoordachte veranderingen doorgevoerd worden.
Het is net als het woordenboek. Deze wordt ook 1x per jaar herzien en staat dan het hele jaar vast.

Het woordenboek bestaat al jaren en toch is de taal verder ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat spellingcontrole wel degelijk een negatieve invloed heeft op het Nederlands. Half jaren 70 van de vorige eeuw is de rekenmachine geïntroduceerd, met als gevolg dat er nog maar weinig mensen echt kunnen hoofdrekenen. Dit verwacht ik dus ook met de taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De taal ontwikkelt zich op straat en niet in de stoffige bankjes van taalgeleerden, dat is altijd zo geweest (wat op straat werd gesproken werd uiteindelijk door de kranten overgenomen en daarna door de taalgeleerden) en dat is nu ook nog zo, daarbij is de straat uitgebreid met sms en internet. Het is nooit zo geweest dat woordenboeken of groene- of witte boekjes de taalontwikkeling hebben gestopt en dat zal spellingscontrole ook niet doen.
Bovendien als ik pannekoek wil schrijven omdat je zo'n koek altijd in één pan bakt trek ik me van die rooie streep niks aan en mensen die nog alternatiever spreken zetten die controle gewoon af. (alternatiever mag ook al niet haha).