Kom je met een strafblad echt niet meer aan een baan?

Weet jij het antwoord?

/2500

nou zeg maar dat het je verdomd moeilijk wordt gemaakt ligt er aan wat het is maar een werkgever zal zeker daarmee rekening houden. je bent tenslotte officieel en risico factor geworden echt je toekomst naar de maan. kan je beter maar letterlijk nemen.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=jpUksrXv-Ek
http://www.youtube.com/watch?v=W_qdK0UjSQU

Dat ligt er aan welke baan en hoe je strafblad is. Als je een flinke tijd mist in je CV omdat je in de cel hebt gezeten, wordt het al moeilijker om dat recht te praten. Maar als je een veroordeling hebt die met een boete is afgedaan door de rechter, dan heb je alleen problemen met het krijgen van een baan waarvoor geeist wordt dat je geen strafblad hebt. Dat laatste is het geval bij BORG erkende bedrijven, of bij Justitie, Defensie e.d. (wellicht de gehele overheid zelfs).

Jawel hoor, een strafblad kun je ook krijgen helemaal buiten je schuld om... Als je toevallig op de verkeerde tijd op de verkeerde plek was, kun je al een strafblad oplopen, volkomen onterecht wellicht...

Ligt denk ik aan de economie. In een goede tijd geven werkgevers je sneller de kans omdat er moeilijk personeel te vinden is. In een slechte tijd kunnen ze vaak uit meerdere mensen kiezen en zal een strafblad een minpunt zijn. Verzwijg je strafblad niet en vertel dat je serieus op zoek bent naar een baan. Fouten kan iedereen maken en zo krijg je eerder het voordeel van de twijfel.

In de criminaliteit zijn er een overvloed aan banen....

Op de site van het Ministerie van Justitie staat het zo: Uw werkgever kan in verband met het verrichten van werkzaamheden vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Dit is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag geen belemmering vormt voor uw (nieuwe) baan. Voor sommige functies is deze verklaring wettelijk verplicht. Bijvoorbeeld voor onderwijzers en taxichauffeurs. Ook kunt u de VOG nodig hebben voor een ander doel dan een werkrelatie. Bijvoorbeeld voor het lidmaatschap van een schietvereniging. Beoordeling op relevant strafbaar gedrag U krijgt de VOG als uit het onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam hebt staan. Hebt u wel strafbare feiten gepleegd, dan wordt beoordeeld of uw strafbare gedrag relevant is ten opzichte van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Dronken rijden is voor een onderwijzer niet relevant, maar voor een taxichauffeur wel. Kijk voor meer informatie op onderstaande site. (td)

Bronnen:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/opspori...

Ik probeer vanuit een daklozencentrum waar ik vrijwilliger ben ook mensen aan een baan te helpen. Sommige hebben ook een strafblad, iets wat vaak ontstaan is door de moeilijke tijden waarin ze in het verleden terecht kwamen. En het was niet omgekeerd, ze werden niet dakloos door hun strafblad, maar kregen een strafblad doordat ze dakloos raakten. En het is zo moeilijk om werkgevers zo ver te krijgen mensen een kans te geven. Hoe gemotiveerd en berouwvol men als eventueel nieuwe werknemer ook is. En door die afwijzingen wordt het weer opnieuw moeilijker helaas. Is snap de werkgever, ik ben er zelf ook een(ik laat sommige wel voor mij werken, altijd met goed resultaat tot nu toe). Ik moet hierbij altijd denken aan een uitspraak van iemand van de reclassering die tegen mij zei, veel van de mensen zijn hypocriet: ze maken zelf ook fouten die eventueel strafbaar zijn, maar lopen gewoon toevallig net niet tegen de lamp.

Ja hoor je komt aan een baan. Het blijkt in Nederland tamelijk eenvoudig je verleden te verzwijgen en gewoon geld te verdienen (compleet met belastingafdracht) Mijn ex werkt al jaren via uitzendbureau's. Ondanks dat hij, naar mijn weten, 6 maal veroordeeld is.

Bijvoorbeeld bij het leger vinden ze een strafblad geen probleem wel als je in de gevangenis gezeten hebt.

Jazeker. Maar niet voor alle banen. Afhankelijk van wat je gedaan hebt zal je zeker een passende baan kunnen vinden. Met een strafblad zal je zeker geen minister of politieagent worden. Althans niet in nederland.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100