nou zeg maar dat het je verdomd moeilijk wordt gemaakt
ligt er aan wat het is maar een werkgever zal zeker daarmee rekening houden.
je bent tenslotte officieel en risico factor geworden
echt je toekomst naar de maan. kan je beter maar letterlijk nemen.
14 jaar geleden
Dat ligt er aan welke baan en hoe je strafblad is.
Als je een flinke tijd mist in je CV omdat je in de cel hebt gezeten, wordt het al moeilijker om dat recht te praten.

Maar als je een veroordeling hebt die met een boete is afgedaan door de rechter, dan heb je alleen problemen met het krijgen van een baan waarvoor geeist wordt dat je geen strafblad hebt. Dat laatste is het geval bij BORG erkende bedrijven, of bij Justitie, Defensie e.d. (wellicht de gehele overheid zelfs).
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Jawel hoor, een strafblad kun je ook krijgen helemaal buiten je schuld om... Als je toevallig op de verkeerde tijd op de verkeerde plek was, kun je al een strafblad oplopen, volkomen onterecht wellicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag, en (bijna altijd) onzin. Ja natuurlijk kun je buiten jouw schuld een strafblad krijgen, maar voor het overgrote deel van de mensen met een strafblad geld dat ze echt wel wat gedaan hebben.
Ligt denk ik aan de economie. In een goede tijd geven werkgevers je sneller de kans omdat er moeilijk personeel te vinden is. In een slechte tijd kunnen ze vaak uit meerdere mensen kiezen en zal een strafblad een minpunt zijn. Verzwijg je strafblad niet en vertel dat je serieus op zoek bent naar een baan. Fouten kan iedereen maken en zo krijg je eerder het voordeel van de twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de criminaliteit zijn er een overvloed aan banen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site van het Ministerie van Justitie staat het zo:

Uw werkgever kan in verband met het verrichten van werkzaamheden vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Dit is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag geen belemmering vormt voor uw (nieuwe) baan.

Voor sommige functies is deze verklaring wettelijk verplicht. Bijvoorbeeld voor onderwijzers en taxichauffeurs. Ook kunt u de VOG nodig hebben voor een ander doel dan een werkrelatie. Bijvoorbeeld voor het lidmaatschap van een schietvereniging.

Beoordeling op relevant strafbaar gedrag

U krijgt de VOG als uit het onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten op uw naam hebt staan. Hebt u wel strafbare feiten gepleegd, dan wordt beoordeeld of uw strafbare gedrag relevant is ten opzichte van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Dronken rijden is voor een onderwijzer niet relevant, maar voor een taxichauffeur wel.

Kijk voor meer informatie op onderstaande site.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer vanuit een daklozencentrum waar ik vrijwilliger ben ook mensen aan een baan te helpen. Sommige hebben ook een strafblad, iets wat vaak ontstaan is door de moeilijke tijden waarin ze in het verleden terecht kwamen. En het was niet omgekeerd, ze werden niet dakloos door hun strafblad, maar kregen een strafblad doordat ze dakloos raakten.
En het is zo moeilijk om werkgevers zo ver te krijgen mensen een kans te geven. Hoe gemotiveerd en berouwvol men als eventueel nieuwe werknemer ook is. En door die afwijzingen wordt het weer opnieuw moeilijker helaas.
Is snap de werkgever, ik ben er zelf ook een(ik laat sommige wel voor mij werken, altijd met goed resultaat tot nu toe). Ik moet hierbij altijd denken aan een uitspraak van iemand van de reclassering die tegen mij zei, veel van de mensen zijn hypocriet: ze maken zelf ook fouten die eventueel strafbaar zijn, maar lopen gewoon toevallig net niet tegen de lamp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor je komt aan een baan. Het blijkt in Nederland tamelijk eenvoudig je verleden te verzwijgen en gewoon geld te verdienen (compleet met belastingafdracht) Mijn ex werkt al jaren via uitzendbureau's. Ondanks dat hij, naar mijn weten, 6 maal veroordeeld is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijvoorbeeld bij het leger vinden ze een strafblad geen probleem wel als je in de gevangenis gezeten hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Maar niet voor alle banen. Afhankelijk van wat je gedaan hebt zal je zeker een passende baan kunnen vinden. Met een strafblad zal je zeker geen minister of politieagent worden. Althans niet in nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet voor de meeste banen tegenwoordig een Verklaring omtrent het Gedrag kunnen indienen. Met een strafblad lukt dat niet. Je moet dus wachten totdat het strafblad geschrapt wordt, meestal is dat 20 jaar. Dus 20 jaar in een uitkering zitten en daarna aan de slag. Het ligt aan de uitkerende instantie of ze dat zullen accepteren, ze zouden kunnen stellen dat je verwijtbaar werkloos bent en dan krijg je gedurende die 20 jaar geen uitkering.