"Vroeger" kwam de postbode van PTT twee keer per dag langs, later werd dat 1 keeer per dag. Tot welk jaar was dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (2)

Er werd vroeger vaker als 2 keer per dag de post gebracht. Een exact jaartal wordt er niet genoemd, op diverse websites vind ik dat 'rond de jaren 60' er 1 keer per dag post werd bezorgd:

'Dit leidde in 1810 tot de eerste Postwet. In 1928 werd de officiële naam “Eerste Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefoon” (PTT) aangenomen. In de beginperiode kregen de huishoudens verschillende keren per dag bezoek van de postbode. In de jaren twintig werd dit langzaam terug gebracht: eerst ging de postbezorging terug van vier naar drie keer per dag. In 1932 verviel de derde postbezorging al in de buitengebieden en na de Tweede Wereldoorlog werd overal in Nederland nog maar twee keer per dag post bezorgd. Rond de jaren zestig bracht de PTT de postbezorging terug naar één bezorging per dag. '
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot mijn verbazing ontdek ik nu dat er nog vroeger zelfs vier keer per dag post werd bezorgd. In de jaren twintig van de vorige eeuw werd dat teruggebracht naar drie keer, ondanks protest van het bedrijfsleven. In 1932 verviel de derde postbezorging al in de buitengebieden en na de Tweede Wereldoorlog werd overal in Nederland nog 'maar' twee keer per dag post bezorgd.
Eind jaren zestig ging PTT geleidelijk van twee bezorgingen naar één bezorging per dag. In 1969 kreeg 20% van de huishoudens zijn post nog maar eenmaal per dag. De verwachte kritiek op deze beslissing bleef uit.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het mij nog herinneren, die 2x per dag.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
nu is het ook mogelijk 4 keer per dag post te krijgen, door 4 verschillende bedrijven