Tijd voor verruiming militaire mogelijkheden?

De huidige politieke ingreep op onze samenleving lijkt steeds meer grip te doen
verliezen. Gouda, Culemborg en het incident in het ziekenhuis in Bergen op Zoom zijn " incidenten" waarbij de politie niet ingrijpt om " verdere escalatie te doen voorkomen!" Het gevolg is juist.......!? Vroeger hadden we mariniers op de Dam! Good old times of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Gouda en Culemborg zijn slechts twee voorbeelden, maar in heel veel steden is het mis. Wacht dacht je van Kanalen-eiland in Utrecht? En nog steeds proberen ze het op te lossen door te 'praten'. Ik zou zeggen: "De tijd van praten is zo langzamerhand wel voorbij en als de politie - inclusief de ME - het niet kan oplossen, stuur dan het leger er maar op af." In de tijd dat de Dam werd schoongeveegd door de mariniers, stond ik aan de kant van de langharigen en was het er dus niet mee eens, omdat die langharigen geen kwaad in de zin hadden ('make peace, not war').
Maar dit is van een geheel andere orde. De bevolking in grote steden wordt door Marokkaantjes overvallen, beroofd en geterroriseerd. Schoonvegen die handel !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, praten, buurtwachten etc. lijkt helaas in deze tijd niet meer te werken.
Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Nee, militaire moet in uiterest nood in eigen land worden ingezet. Politietaken moeten bij burgerinstanties blijven. Anders krijg je bananen-republiek toestanden.

Ik zou zeggen politie beter financieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij beter te zeggen in ieder land. Reddingswerk buiten beschouwing gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is er geen andere keus dan dwang. Daartoe heb je het leger nodig. Maar, idd, vrede is beter...
Op zich zou je militairen kunnen inzetten. Echter dit zou ik zien als een laatste redmiddel, daar militairen zijn opgeleid voor een totaal andere taak en deshalve niet geschikt zijn voor politie werk. Zelf toen ik Culemborg zag had ook de neiging te zeggen stuur de mariniers er maar op af. Maar slim lijkt het mij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me goed herinner was de mariniers op de Dam een spontane eigen actie. Een actie die heel goed is geweest maar waar geen toestemming voor was.
De genoemde toestanden zijn al veel te lang aan het etteren en wat het probleem in ons land is dat de politie aan zoveel regeltjes gebonden is dat ze hun werk niet meer kunnen uitvoeren.
Vroeger trok de diender domweg zijn rubberen knuppel en dan wilde ze wel vertrekken. Moet je nu eens proberen, de politie heeft meteen een reprimande aan zijn broek hangen.
Het beleid moet om en heel snel. niet luisteren dan hup oppakken en gelijk een boete.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Clee;

Onze grondwet staat (wat mij betreft gelukkig) niet zomaar toe dat militairen (die daartoe immers niet bevoegd of opgeleid zijn) politietaken mogen uitvoeren. Ik kan me nog voorstellen dat defensie ondersteunend werk voor de politie kan verrichten, maar handhaving van wet en orde is een politietaak en dat moet zo blijven. Overigens zijn zaken als die in Gouda en Culemborg van alle tijden maar worden we door de enorme uitbreiding van het aantal mediakanalen veel sneller, vaker en uitgebrieder over die dingen geïnformeerd waardoor het vaak erger lijkt dan voorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liever niet. Schoenmaker blijf bij je leest. Bij calamiteiten zou het denkbaar kunnen zijn.