Wat is het China-syndroom?

Ergens werd terloops over het China-Syndroom geschreven, maar zonder nadere uitleg, maar wat is het China-Syndroom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het China-syndroom is een metafoor* voor een kernsmelting;

'Een kernsmelting of meltdown is een ongeluk met een kernreactor waarbij de kern van de reactor oververhit raakt en brandstofelementen smelten. Dat kan tot gevolg hebben dat radioactief materiaal vrijkomt, en maakt in ieder geval de reactor onbruikbaar tot de kern is gerepareerd of vervangen. In een zeer ernstig scenario zou de nucleaire kettingreactie uit de hand lopen en de reactormassa zich door de bodem van het reactorvat en het reactorgebouw heen de grond in smelten. In de gevallen waarin een (gedeeltelijke) kernsmelting daadwerkelijk optrad, was hiervan geen sprake.'

Er is een film die de titel heeft 'The China Syndrome, film uit 1979, die vertelt over een kernsmelting'.

* Een metafoor is een vorm van beeldspraak, waarbij geen vergelijkingswoord (als, zoals, net een ...) gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jakkes, klinkt echt heel eng. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

dat is een film die gaat over een kerncentrale

zie voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_China_Syndrome