Is er een instelling die overheids-subsidies controleeert?

Betr. noodzakelijkheid ervan en de juiste besteding

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker, de echte Algemene Rekenkamer (niet die van op TV):

http://www.rekenkamer.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, die is er. De Algemene Rekenkamer doet gevraagd en ongevraagd onderzoek naar de bestedingen van overheidsgeld.

De Algemene Rekenkamer controleert of de inkomsten en uitgaven van het Rijk kloppen en of het Rijk beleid uitvoert zoals het bedoeld is.

De Tweede Kamer en de regering zijn de belangrijkste ‘klanten’ van de Algemene Rekenkamer, maar het is een onafhankelijk instituut, dat zelf bepaalt wat het onderzoekt.
Antoni
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoel door de overheid verstrekte subsidies, Deze subsidies worden door de overheid verstrekt onder bepaalde voorwaarde een van die voorwaarde is dat ze maar een bepaald percentage van de kosten worden gedekt meestal 50%. De ontvanger moet daarvoor regelmatig een voortgangsrapportage schrijven en tussentijdse cijfers produceren. Bij afsluiting van de subsidie moet er een rapportage worden gemaakt met de een De cijfermatige onderbouwing van de cijfers en hierbij moet een goedkeurende accountants verklaring worden afgegeven. De rekenkamer die de andere beantwoorders benoemen controleert steekproefsgewijs wel eens een subsidie afrekening. Maar de abtenaren toetsen de afrekening met de voorwaarde en kijken dan of alles correct is verlopen.
ronron1212